Padlet, tips från mitt klassrum

Är numera helt såld på att använda Padlet. Har testat det någon gång på någon föreläsning jag varit på och efter det tänkt att jag ska testa i min undervisning, men inte riktigt kommit till skott. I förra veckan så hade mina elever en läxa att skriva en bokrecension som de skulle redovisa. När det var dags stod jag med 18 recensioner på olika papper och började mitt under lektionen fundera på hur jag skulle synliggöra alla bra boktips i klassrummet. Då dök Padlet upp i mitt huvud och jag bad mina elever ta fram sina chrombooks. Medan de gjorde de öppnade jag Padlet och valde en bakgrund och delade länken i ett mail till eleverna. De öppnade sin mail och klickade på länken. Sedan var det bara för eleverna att skriva ner sina boktips. De samlades synligt på smartboarden. Det blev tydligt och bra och alla elever fick ta del av varandras boktips. Som grädde på moset kunde jag sedan skriva ut alla deras digitala ”post it” lappar med boktipsen. De fick nu 18 boktips från sina kompisar att använda när vi begav oss till biblioteket för att låna nya böcker 🙂

Nu var jag inne i Padlet och hade upplevt vad jag kan använda det till och min nästa idé poppade upp. En sammanställning av alla åk 6 elevers minnen från Vilboksskolan,nu när de ska sluta åk 6. Jag fixade en ny Padlet och eleverna fick skriva sitt namn som rubrik och sedan fylla på med sina minnen. Detta har jag tryckt ut och ska sätta ihop till en liten bok som mina elever ska få på skolavslutningen.

Nästa idé med Padlet blev på min kemilektion där jag ville att eleverna skulle besvara frågan: Hur visar du med ett experiment när vattenånga kondensera? En ny Padlet kom upp på tavlan från mig och delades till eleverna. Svaren trillade in på tavlan och jag fick en tydlig överblick över klassens kunskaper kring vatten som kondenserar. Ett superbra verktyg. Man kan använda det till mycket.

Ett annat område för Padlet är att göra exit tickets.  Padlet är inget nytt och har funnits länge, så det här blogginlägget är säkert inget unikt, men det är min upplevelse som jag vill förmedla. Det är verkligen jättebra och har många användningsområden. På skolverkets hemsida finns Padlet som tips till responsverktyg.

https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.228321!/Skolverksmallad%20verktygsbeskrivning%20uppdaterad.pdf

Kommentera

