Google formulär

Idag bloggar jag om Googel formulär, som jag lärt mig att använda genom att IKT-pedagog Christoffer Saar tipsade och visade mig hur man gjorde. Nu vill jag sprida det vidare för det är ett mycket användbart digitalt verktyg till sin undervisning. Att använda sig av Googel formulär är ett smidigt verktyg t.ex när man vill göra en enkät till sina elever, ett prov, tipsfrågor på datorn eller en undersökning.

Jag provade att använda Googel formulär så här:

Vi skulle börja läsa om livets utveckling i biologi. Då tog jag reda på elevernas förkunskaper genom Googel formulär. Jag skapade frågor i formuläret med svarsalternativ. För eleverna blev det som en digital tipsrunda eller enkät som de svarade på via sina chrombook. När de svarat så skickade de in sitt formulär och jag fick allas svars sammanställda i diagram och jag kunde se vilken som svarat rätt eller fel. Informationen använde jag sedan till min planering. Jag fick fram ett underlag för vad vi behövde arbeta med kring ämnet livets utveckling.

När vi sedan läst ett par veckor om livets utveckling gjorde jag ett nytt Googel formulär och delade ut till eleverna. Jag kallade det för ett test och eleverna svarade enskilt via sina chrombook. Svaren sammanställdes och jag fick ett positivt resultat tillbaka om vad mycket kunskap mina elever hade införskaffat sig om livets utveckling under våra biologilektioner. Jag jämförde det första formuläret och kunde se en stor förändring och vad mycket det hade lärt sig. Eleverna fick också se skillnaden i resultatet och de såg vad mycket de lärt sig. Det blev ett synligt lärande med en direkt återkoppling.

IKT-pedagog Henrik Tröst som arbetar på Nordenbergsskolan har gjort en instruktionsfilm om Googel formulär som finns på you tube. Jag delar länken här hur man gör ett Googel formulär. Testa gärna!

Googel formulär

Kommentera

