IKT vad betyder det?

Ibland möter jag en rädsla ute hos pedagoger när det pratats om IKT. Man förknippar det nog med nu ska jag arbeta med datorer. Jag kan inget om datorer. Man tänker nog på hårdvaran, på själva den tekniska prylen. Men det är inte det IKT handlar om. Jag tänkte reda ut begreppet lite utifrån mina tankar och förhoppningsvis kunna ge ett lite nytt perspektiv på vad IKT innebär.

IKT betyder Information och kommunikations teknik. Information arbetar vi pedagoger med hela tiden. Vi ger information till våra elever och vi tränar våra elever på att ta emot information. Vi tränar eleverna på att själva kunna ge information och att kunna granska information. Om man funderar på hur man gör det, så blir I:et i IKT inte så konstigt. Det är inget konstigt att vi ska jobba med Information med våra elever. Det har vi alltid gjort det enda som är skillnaden är att vi ska göra det med hjälp av dagens teknik för det är den vi använder ute i samhället. Om man tänker till sig själv, så får man information genom mail, sms, internet m.m och när man ska skicka information till någon, så gör man det också via mail, sms och andra interaktiva sätt. Det är mycket sällan som man sätter sig ner med penna och papper och skriver ner sin information och postar via en brevlåda. Så då tänker jag att som pedagog behöver man visa och lära sina elever hur man hantera dokument, sparar, skickar mail och granskar information som vi får. Och i vår läroplan står det tydligt att vi ska arbeta med digitala verktyg. Det är inget vi kan välja bort precis som vi inte kan välja bort ämnet matematik.

K:et i IKT står för kommunikation och det är inte heller något konstigt för oss pedagoger att undervisa i. Vi kommunicerar med våra elever och de ska lära sig att kommunicera i tal och skrift. Och hur gör man det i skrift idag? -jo, för det mesta genom att skriva i olika dokument, mail och sms. Man spelar också in filmer och Podcast för att dela på youtub för att sprida och kommunicera sina tankar idag.

T:et står för teknik och här kommer de digitala verktygen in. Man använder dagens teknik för att genomföra I:et och K:et. Det finns många olika verktyg att använda och t.ex i vår kommun har vi chrombooks som ett verktyg. Man använder surfplattor och mobiler.

Att använda IKT i undervisningen ska vara på ett naturligt sätt. Att eleven efterhand i sin mognad förstår när man behöver använda sitt digitala verktyg och då vet hur man ska gå tillväga. Det handlar om lösenord, att logga in , kunna öppna ett dokument kunna skriva och dela dokument, kunna använda talsyntes och uppläsning vid behov,  kunna söka information på nätet, kunna vara källkritisk, kunna dokumentera med bild och film m.m för att få sin egen lärprocess att bli så effektiv som möjligt.

IKT-gruppen som jag ingår i har vi gjort en IKT-plan för vår kommun och den finns i ett av mina blogginlägg. Den finns också som en plansch ute på våra skolor. Där finns det uppdelat i Förskola- F-3, 4-6, 7-9, gymnasiet. Tanken är att IKT-planen ska bli levande i alla klassrum där IKT används helt naturligt.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s