Utvecklingssamtal med hjälp av google classroom och google presentation.

I ett tidigare blogg inlägg skrev jag om mina tankar kring att elever leder sitt eget utvecklingssamtal. Jag har under mina år som lärare provat olika modeller. Nu har jag testat en modell som jag funderat på ett tag och nu satt ihop och provat. Ett par samtal har jag hunnit med redan och det har gått mycket bra. Det blev precis som jag tänkt mig och det blev elevens samtal. Jag och min kollega har en klass med 34 elever, men vi är mentorer till varsin grupp och vi håller i vår grupps samtal. Det blir lagom många samtal med gott om tid för varje familj.Jag tycker det är viktigt att man har minst 30 minuter med varje familj för att i lugn takt låta eleven få tid att berätta om sin skola och sitt lärande. Dessa samtal som jag haft nu har blivit så bra att jag ser framemot nästa samtal som jag har imorgon.

Eftersom jag känner att det här blev bra vill jag dela med mig av hur jag gjort. Just nu har jag en åk 6, men ner till åk 3 kan man säkert göra på detta viset, men även i åk1 och åk2, fast det kräver mer förberedande tid eftersom där behöver eleverna mer hjälp att sätta ihop sitt eget samtal.

Så här har jag gjort: Jag började med att öppna en ny googel presentation och skapade en mall på en presentation som eleven ska göra klar, för att sedan ha den som sin presentation/power point på smartboarden när föräldrarna kommer.

De olika rubrikerna jag satte i presentationens olika sidor tog jag från Infomentors IUP, som vi använder som gemensam plattform i kommunen till IUP/omdömen och informations kanal till hemmet.

Det blev rubrikerna: Lägesbeskrivning, mina styrkor, att utveckla, studieteknik, mål för mina ämnen, läsa och matematik. Länken finns nedan hur mallen/skalet för presentationen ser ut. Klicka på länken så kommer bildspelet upp, så ser ni hur upplägget är.

utvecklingssamtal presentation

Nästa steg blev att jag öppnade google classroom och skapade en kurs som jag kallade utvecklingssamtal. Där delade jag en kopia på presentationen till varje elev.

Efter det var det dags för lektion. Mina elever tog fram sina chrombooks och öppnade google classroom. Där skrev de in koden till utvecklingssamtalskursen som jag gav dem och fick fram presentationen som jag delat. Nu fick de i lugn och ro fylla på sidorna i presentationen. I lägesbeskrivningen fick de skriva om hur de har det i skolan, i klassrummet, på rasten och med kompisar. De skrev sina styrkor på nästa blad och vilket ämne de tyckte de var bäst på. De fortsatte att fylla i hela presentationen och skriva sina egna mål.

Efter det momentet  öppnade jag presentationerna på min planering och läste igenom dem. På något ställe la jag till en ny sida som jag kallade för tips från Katarina och där skrev jag till lite som jag kände behövde komma med.

Lektion två blev att de fick sitta två och två. En fick vara förälder och så fick de öva på att hålla sitt utvecklingssamtal för en kamrat.

Nu var det dags för det riktiga samtalet och föräldrarna var på plats. En familj åt gången. Vi satte oss ner vid bordet i mitten av vårt klassrum och startade smartbaorden och öppnande presentationen. Eleven började med stolt röst:

-Välkommen till mitt utvecklingssamtal!

Eleven berättade till varje sida i presentationen. Föräldrarna kunde ställa frågor och jag flikade in med någon kommentar. Samtalet kändes proffsigt och eleven växte i sitt uppdrag om att kunna hålla en presentation och att ha tillverkat sin alldeles egna IUP.

Eftersom den ska vara på Infomentor , så den kan ligga på familjewebben, så öppnade jag Infomentor och sidan för IUP. Vi växlade till sidan i deras presentation som hette lägesbeskrivningen, markerade texten och kopierade den. Växlade tillbaka till Infomentor och klistrade in texten under rubriken för lägesbeskrivning. Sedan fortsatte vi med styrkor, att utveckla och mål för ämnen. Sedan publicerade vi det på familjewebben. Detta tog ca 2-3 minuter av samtalet och när vi gjorde det, så repeterade vi samtidigt vad utvecklingsområden och mål för eleven var.

Jag är mycket nöjd med dessa samtalen och jag har länge filat på att komma till en modell som ger eleven utrymmet att vara den som håller i samtalet. Detta blev bra och därför delar jag med mig av det. Testa gärna om ni är sugna på att prova att hålla utvecklingssamtal med hjälp av en presentation och google classroom.

Annonser

One thought on “Utvecklingssamtal med hjälp av google classroom och google presentation.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s