Digitala verktyg i bild.

På vår skola arbetar Sofia Johansson som lärare i textilslöjd och bild. Idag gästbloggar Sofia här på min blogg om sitt arbete med digitala verktyg i ämnet bild. Här följer Sofias text:

Jag har jobbat med bild i Katarinas klass under året. Enligt kursplanen i bild ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur olika bildbudskap formas i olika medier. Det står även att eleverna ska jobba med foto, film och digital bildbehandling. I mina funderingar kring hur vi skulle kunna jobba med dessa delar på bilden kom jag i kontakt med appen Imotion till Ipad. Med Imotion kan man enkelt skapa egna animerade filmer vilket jag tyckte kunde passa att jobba med. Temat för filmerna blev reklamfilm, som är ett exempel på hur budskap förmedlas i medier.

 

Som introduktion till arbetsområdet hade jag en genomgång av vad animation innebär och om reklam. Eleverna fick uppdraget att skapa reklamfilm för en given produkt. De arbetade i grupper och fick själva göra manus till filmen. De tecknade kulisser och figurer på papper. Utifrån sitt manus fick de sedan fota och flytta sina bilder i små steg för att skapa sin animerade film.

 

När filmningen var klar exporterades filmen till Imovie, en annan app för Ipad. Där kunde filmerna redigeras och ljud lades till.

 

Det har varit ett spännande arbete. Det visade sig att eleverna var duktiga på att hantera Ipaden, de förstod snabbt hur de skulle göra. För mig var båda apparna relativt nya, men det gick fort att lära sig. Jag hittade mycket inspiration på Youtube och efter lite experimenterande för mig själv och uppmuntran från Katarina vågade jag genomföra projektet.

 

Eleverna har skapat fina små reklamsnuttar. Tyvärr fick vi lite ont om tid på slutet. Flera elevgrupper önskade att de skulle få jobba längre tid med sina filmer.

Det finns stora möjligheter att använda både Imotion och I movie för olika typer av presentationer. Även i andra ämnen.  / Sofia Johansson

 

Tack Sofia för ett inspirerande arbete med min klass i ämnet bild. Mycket roligt att få ta del av ditt arbete. Det här ska jag arbeta vidare med i klassen under åk 6. 🙂

 

Kommentera

