Digitala verktyg i biologiundervisning

Tema kroppen och våra sinnen är ett avsnitt i biologi som jag och mina elever arbetat med. Jag har använt flera olika digitala verktyg till min hjälp.

Ipaden har vi använt appen människokroppen. Här är länken till appen, där man kan läsa vad appen innehåller och tar upp. App människokroppen

Jag kopplade Ipaden till smartboarden och visade i helklass appens alla funktioner. Eleverna följde intresserat bl.a matspjälkningen, som avslutades med både skratt och fniss när ljudeffekten med ett ”prutt- ljud” kommer.

Under de kommande biologilektionerna fick sedan eleverna två och två arbeta med appen tillsammans på Ipaden. Medan man väntade på sin tur hade jag andra arbetesuppgifter.

På vår klassblogg och via Infomentor delade jag länkar till filmer från UR om kroppen. Dessa filmer skulle man titta på inför kommande lektion för att förbereda sig. Utifrån dessa filmer hade vi sedan diskussioner och texter från boken koll på No.

Textern som vi läste ur boken Koll på No tog vi inläsningstjänst till hjälp och lyssnade på texterna samtidigt. Många av mina elever gillar att använda inläsningstjänst när de läser texter. I klassrummet använder de sina chrombook och har hörlurar och lyssnar. Det är mycket arbetsro i klassrummet och var och en är fokuserad att lyssna och ta sig an texten.

För att se vad de förstått av texterna, så hade jag förberett frågor på Kahoot. Eleverna skriver sin kod som jag delar på sin chrombook. Frågorna kommer upp på smartboarden och eleverna klickar för rätt svarsalternativ. Här är en länk till: Kahoot

En del av lektionerna avslutades med en exit ticket. Men den blev inte digital denna gång utan på en post it- lapp. Men man kan göra exit ticket digitalt med padlet. Padlet får bli ett eget blogginlägg längre fram. Men det är ett jättebra verktyg att använda i klassrummet.

På två av lektionerna använde vi oss av webbmagistern. Där fick de träna på örat och ögats funktioner. De fick träna matspjälkningen,hjärtat och hjärnan. Delar länken här till övningarna som finns på webbmagistern. De är jättebra och eleverna gillade dem. webbmagistern

Som avslutning på området kroppen och våra sinnen, så hade vi ett litet prov. Det gjorde jag i Google classroom. Då får man in alla proven samlat under en mapp och man kan rätta och ge återkoppling via google classroom. I ett tidigare blogginlägg har jag skrivit om Google classroom, men delar här en länk till ett youtube klipp där man kan se hur classroom fungerar.Google classroom

Ganska många olika digitala verktyg har använts under detta tema kring kroppen. Med detta blogginlägg ville jag dela med om hur jag använt mig av olika digitala hjälpmedel i undervisningen. Jag upplever att mina elever blir mer fokuserade, har mer arbetsro när vi varvar lektionerna med hjälp av digitala verktyg. För mig som lärare har jag stor hjälp och nytta av att använda mig av verktygen i mitt klassrum.

 

Kommentera

