Kahoot!

Kahoot!

Idag har jag provat Kahoot. Innan har jag använt mig av Socrative, som jag skrivit om i ett annat inlägg.

Kahoot är en interaktiv frågesport, där du som lärare skapar frågor och svarsalternativ och där sedan eleverna kopplar upp sig mot spelet och spelar tillsammans.

På länken ovan finns instruktion om hur man gör en Kahoot!

Jag har skapat en Kahoot idag om kroppen som vi läser om just nu. Jag har gjort frågor kring matspjälkningsorganen, som mina elever imorgon ska få svara på genom Kahoot. De får då logga in sig på chrombook och sedan öppna https://kahoot.it

Sedan startar jag frågorna på min sida på Kahoot som kommer upp på smartboarden via min dator. Eleverna ser där svarsalternativen i 4 olika färger. På elevens sida finns de fyra olika färgerna och de trycker på den färg som är det rätta svaret. De får direkt reda på om de svarat rätt och som lärare får man en överblick vad eleverna kan om området man har frågor på.

Ett lite extra spännande sätt att ta reda på vad eleverna kan. Man kan använda sig av det innan ett arbetsområde eller när man arbetet klart. Det passar för alla åldrar.

När vi hade IKT-café för låg-och mellanstadiet visade min kollega Camilla hur man använder Kahoot. Det var många lärare på plats den dagen, så säkert har många testat Kahoot ute i sina klasser.

På skolverkets hemsida finns det lite att läsa om digitala responsverktyg och kurser som man som lärare kan ta del av.

http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/utveckla-undervisningen/sju-timmar-om/klassrumskommunikation/klassrumskommunikation-1.228301

http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/utveckla-undervisningen/sju-timmar-om/klassrumskommunikation/ta-del-av-1.228302

 

 

 

 

Kommentera

