Vårterminens IKT-café 2016

Idag var det dags för IKT-café. Tillsammans med mina två IKT-kollegor Camilla Enberg och Marie Johansson ordnade vi en pedagogisk stund med IKT och fika.

Det blev en stor uppslutning. Det kändes mycket roligt att se så många pedagoger på plats med intresse och nyfikenhet för vårt IKT program, som vi planerat för dagen. Det känns roligt att Olofström har kommit långt med IKT i skolan. Här i kommunen arbetas det med Chrombooks, smartboard, ipads och olika pedagogiska appar och digitalt läromedel. En IKT-plan finns, som vi jobbar utifrån.

Upplägget på dagens IKT-café var att vi startade med att fika på tårta och mingla en stund. 

Därefter hade vi tre stationer med innehållet:

*QR-koder och presentationer i Google drive/ * Goggle classroom/ *AppWriter 

På min station presenterade jag hur man gör QR-koder på http://www.skapaqrkod.se. Jag tipsade hur jag använde mig av QR-koder när jag arbetar med ”Grej of the day”. Runt min världskarta i klassrummet hänger jag QR-koder med information om det vi pratat om. Eleverna kan sedan scanna koderna för att repetera faktan.
   
 
Jag visade sedan i Google drive hur man skapar en egen presentation i Google som kan använda sig av till ”Grej of the day”.(Läraren Michael Hermansson är grundaren till Grej of the day. )

På Camillas station fick man ta del av olika responsverktyg och hur man använder sig av Google classroom. Delar ett youtube klipp till Google classroom här. Kika gärna på filmen som visar hur man använder classroom.

Google classroom
På tredje stationen fanns Marie. Där instruerade och visade Marie hur AppWriter fungerar. Vi har Chrombooks på våra skolor till eleverna. AppWriter är ett tillägg där elverna kan få sin text uppläst ,som de skriver i ett dokument. Ett jätte bra verktyg som är till en stor hjälp i elevernas läs-och skrivinlärning. 

Vår IKT eftermiddag blev lyckad och en del av IKT-caféts tanke var också att implementera delar av vår kommuns IKT-plan. Ge pedagoger tips, inspiration och idéer på hur man kan använda digitala verktyg i sin undervisning. Härligt med en så stor uppslutning med ca 45 lärare samlade. 🙂 

Ett stort tack till alla deltagare på dagens IKT-café./ Katarina 

Kommentera

