Programmera/ hour of code

Snart är det Codeweek. Det börjar närma sig och nedräkningen finns att följa på Codeweek.eu. Det startar den 10 oktober.  Jag kommer jag att delat med mina elever. Både klass 5e och 5f.

Jag har anmält femmorna på Vilboksskolan till hour of Code genom den här länken. Vi kommer att arbeta med det under matematiklektionerna.

http://codeweek.eu/

Så nu finns Vilboksskolans event med på kartan över världen där det kommer att programmeras! 

Jag kommer att använda mig av Code.org när vi programmerar ,som är på ett lekfullt sätt.

I vår kommuns IKT-plan finns det med för åk 4-6 att elever ska få prova på programmering. Detta är ett bra sätt att genomföra det. Till vår kommun kommer vi att bjuda in Magnus Göransson ,IKT-utvecklare i Karlshamns kommun och programmerare på Okatima AB. Det blir under detta läsåret 2015/2016. Han kommer att föreläsa  en eftermiddagoch inspirera mellanstadielärarna i programmering. Jag och Magnus har kontakt och utbyter tankar och idéer.  Vi ska snart genomföra ett studiebesök i Helsingborg på Mindpark och E-commerce Park med IKT-gruppen och kommunens NT-utvecklare.

Med detta inlägg vill jag sprida Codeweek och hoppas att fler deltar i eventet och låter eleverna få programmera. Vilket är mycket spännande, lärorikt och roligt.

Kommentera

