Nytt IKT-café på gång!

I höst kommer jag att ordna ett IKT-café igen på min skola för lärare i Olofströms kommun. I våras blev det populärt, så jag tänkte att vi gör om det. Innehållet kommer att skilja lite pga att vi inte kan ha alla stationer. Jag tänker mig ett mer koncentrerat innehåll på 3 stationer. Sist hade vi 5 stationer, plus en gemensam kring socrative. Det blev för kort om tid kring varje station, så den här gången kör vi 3 stationer mer koncentrerat. Jag tänkt passa på att göra lite reklam för den ena stationen. Den kommer att handla om AppWriter. Min kollega Marie från datateket har idag gjort ett inlägg på sin blogg kring AsppWriter. På vårt IKT-café kommer Marie att finnas där för att visa funktionen och hur man kommer igång. Här delar jag hennes blogginlägg via denna länk.

https://skoldatateketolofstrom.wordpress.com/2015/09/23/whats-app-appwriter/

På de två övriga stationerna kommer det att visas Google classroom och olika respnsverktyg som man kan använda i klassrummet. Detta kommer Camilla Enberg att dela med sig av och visa. Jag använder ofta Google classroom och det är ett mycket bra digitalt verktyg att arbeta med. I ett tidigare inlägg som jag gjort finns det länk till en instruktions film kring Google classroom.

Stationen som jag kommer att hålla i kommer att handla om QR-koder . Ett roligt och spännande sätt att locka elevernas nyfikenhet. På den stationen kommer vi att skapa egna QR-koder och få tips om hur man kan använda det i klassrummet. Förra året gjorde jag en adventskalender med QR-koder. Kanske någon som blir sugen att prova det i år.

IKT-cafét kommer att vara i november månad och inbjudan kommer att skickas ut till skolorna och eftersom det heter IKT-café, så blir det tårta till kaffet! 🙂

Vid ett annat tillfälle kommer mellanstadiets personal erbjudas att få lyssna på Magnus Göransson, som kommer att prata om programmering. Detta är i ett led i vår implementering av vår kommuns IKT-plan. I den finns det för åk 4-6 att elever ska få prova på programmering. Vid vårt förra IKT-café hade vi programmering som en egen station och där behövs det mer tid att kunna komma igång. Den här hösten kommer programmeringen få en egen eftermiddag.

Många roliga IKT-planer har jag på gång. Just nu har jag jobbat mycket med infomentor och pedagogiska planering. Idag blev det en liten kurs i infomentor för de som behövde stöd i att komma igång med bland annat pedagogiska planeringar. Förra måndagen hade jag en liten smartboard kurs. Det är blandad kompott kring IKT. Ett roligt uppdrag. 🙂

Kommentera

