Inlästa läromedel

Vår kommun har tecknat ett avtal med inläsningstjänst där alla elever får tillgång till inlästa läromedel. Det upplever jag mycket bra. I min klass har jag elever som är i behov av inläst läromedel. 

När jag provat med ett testkonto för en elev under lektioner, så har det gjort skillnad för eleven. Plötsligt får eleven texten uppläst och kan koncentrera sig på att lyssna och förstå. När eleven läser på egen hand går allt för mycket kraft åt att avkoda och förståelsen blir sämre. Eleven kan nu med det inlästa läromedlet även hålla samma takt som sina övriga klasskamrater. Ett stort leende spred sig på elevens ansikte första gången hen fick prova. Jag förstod direkt att detta skulle hjälpa hen mycket. De andra klasskamraterna blev också nyfikna och ville prova. Nu får alla tillgång till det i hela kommunen. Ett lyft för alla våra elever. De kan lyssna både i skolan och hemma. De kan ladda ner läromedel och lyssna offline. Längst ner under detta inlägget har jag delat länken till inläsningstjänst hemsida där man får veta mer. 

I måndags kom Fredrik Kohlberg till vår skola och utbildade all personal på Vilboksskolan om inläsningstjänst. Det var en bra och inspirerande utbildning. Av Fredrik har jag fått material att skicka hem till föräldrar om inläsningstjänst. Det gäller att nå ut till hemmet också ,om att tjänsten finns att tillgå. Jag fick även fina plancher  att hänga upp på skolan ,att vi har inläsningstjänst. Foldrarna till föräldrar och planscherna finns på inläsningstjänst hemsida att ladda ner. 

http://www.inlasningstjanst.se

Kommentera

