Tips till föräldramöte

Denna veckan som kommer är det dags för föräldramöte. I år har vi på Vilboksskolan haft lite omvänd ordning. Vi brukar starta med föräldramöte för att sedan ha utvecklingssamtal. I år startade vi upp med utvecklingssamtal, vilket var mycket positivt. Det var bra att direkt får sitta ner med varje familj. Gå igenom förra årskursens omdöme och starta upp med att göra en ny IUP. Ett tydlig avstamp av läsåret tillsammans med varje familj. Nu är det dags för föräldramötet. På vår skola samlas hela mellanstadiet tillsammans med en sittning där rektorn håller i det som är gemensamt för alla, sedan delar vi oss årskursvis. Dagen därpå är det lågstadiets tur att göra detsamma.

När vi går ut i våra klassrum med föräldrarna gör vi säkert alla på olika sätt. Jag och min kollega har en presentation som är gjord i Google drive. En sida för varje sak vi tar upp. Då blir det tydligt. För de som inte kan närvara, mailar jag presentationen, så de får ta del av vad som tagits upp. I presentationen finns det länkar som vi tipsar om. Det är webbmagistern, matteboken.se, glosmästaren, storybird, elevspel.se, Code.org. Jag visar föräldrarna vad dessa sidor har att erbjuda om någon är sugen på att jobba lite hemma med uppgifter och för att föräldrarna kan se vad det är vi bland annat använder våra Chrombooks till.

En bra film som vi visade våra föräldrar förra året är: betyg-så funkar det som är gjord av Skolverket. Jag delar länken här. Visa den gärna på ert föräldramöte. Jag tycker den är bra och tydlig. https://m.youtube.com/watch?v=MOKqtoy6UP4

Kommentera

