Utflykt till havet

Vi åkte till havet med våra klasser 5e och 5f. Det var härligt att flytta ut sitt klassrum i naturen. Att få ha sitt klassrum vid havet en dag. Det var toppen.
Vi arbetade i grupper vid havet med ämnena bild, biologi och idrott. Vi gjorde gipsavtryck i sanden. Vi blandade gipset med havsvattnet. Vi målade med vattenfärg. Det blev vackra målningar.Vi spelade beachvolleyboll och vi byggde sandslott. Längs bryggan håvade vi. Det blev fångst. Räkor, maneter,flundror och småfisk. Vi studerade tång och sjögräs på nära håll.

Allt detta dokumenterade vi med vår iPad. Eleverna fick också ha sina mobiltelefoner och ta bilder under utflykten. Ibland är det bra att eleverna har mobiler, när man använder de till ett sammanhang, som till exempel det här: Till att dokumentera. Alla foto vi tog har jag gjort en animotofilm av. Det är den som finns överst som länk i detta inlägg. Animoto har jag skrivit om i tidigare inlägg. Det är ett gratis program för pedagoger på nätet där man lägger upp foto. Det skapas sedan ett bildspel med musik och effekter i bakgrunden.Man kan skaffa sig ett lärarinlogg på animoto.

På föräldramötet som vi ska ha nästa vecka ,ska vi visa animotofilmen. Föräldrarna får se en längre version. Den jag lagt ut här är bara bilder på alster och inte på några elever. Jag lägger aldrig ut bilder på mina elever. Föräldrarna får se bilder där barnen är med. Jag hoppas att de uppskattar att få se filmen och alla upplevelser deras barn var med om vid havet.

Jag har skapat en presentation i Google drive inför föräldramötet. Där har jag lagt länken till animotofilmen.Då får man lätt fram den under mötet genom att bara klicka på smartboarden, så kommer vår lilla film om havet.

Jag har också skapat en facebook-sida för Vilboksskolan. Jag tycker att sociala medier är ett bra sätt att nå ut med information. Syftet med sidan är att visa allt positivt som vi gör i skolan. Elevernas kunskapsresa och deras alster. (Det skrivs mycket negativt om skolan i medier, tycker jag och jag vill visa på allt positivt istället). Tillsammans med mina kollegor på Vilboksskolan hoppas jag att vi kan visa allt bra som finns i skolan. Följ oss gärna på facebook.

Kommentera

