Tankar om :Arbetsro och individanpassade lektioner med digitala verktyg

Arbetsron genomsyrar hela klassen. Ett stort lugn sprider sig när de öppnar sina Chrombooks och börjar jobba. Känslan är fantastisk hos mig som lärare och hos mina elever. Jag ställde frågor till dem. Hur känns det att lyssna på läromedel som är inläst?

-Jättebra, fantastisk, det hjälper mig jätte mycket, svarade mina elever.

De arbetar i sin egen takt med sina No uppgifter. Lyssnar på texten i lugn och ro. Letar fakta om sitt djur, tillverkar tankekartor och skriver i sina dokument. De går bara i åk 5, men oj vad duktiga dem är.

Jag försöker förmedla min positiva känsla och mina positiva upplevelser av digitala verktyg i klassrummet. Det är så stora fördelar. Visst man får lägga energi i början med inlogg, men när det faller på plats ,så fungerar lektionerna jätte bra. Tekniken strular ibland. Det gör det nog överallt, men jag är noga med att behålla mitt lugn och vara flexibel vid de tillfällena. Då accepterar mina elever det och vi arbetar vidare gemensamt framme på smartboarden. 

Idag önskade jag att alla mina kollegor kunde få uppleva och känna det jag kände. Att de digitala verktygen ger förutsättningar som ger arbetsro och individanpassad undervisning.  

 

Kommentera

