Ordning på inlogg.

Idag tänkte jag att alla mina elever skulle logga in på sina chrombook. Eleverna visste sina inloggningsuppgifter, men tyvärr så ville inte skolans nät vara med oss idag. Det fick bli ett samtal till ITenheten.

Eleverna har olika inlogg. Ett till skolans nätverk, ett till Google, ett till infomentor. Utöver det har mina elever inlogg till storybird och teknikspanarna. Det blir en inloggningsdjungel för många av eleverna. Idag på min planering har jag organiserat inloggningarna i min klass ,genom en färgglad liten lapp formad som en luftballong. Där på har jag lagt lite tid på att fylla i alla deras inloggningsuppgifter. Detta sitter sedan fast på insidan av deras pärm. Eleverna och jag har pratat om säkra lösenord och att man inte ska visa dem  för någon annan. Nu förvaras lösenorden i deras pärmar som är inlåsta när vi inte är i klassrummet. Lösenorden är i och för sig nedskrivna på en lapp i en pärm, men att begära att de ska komma ihåg många olika lösenord är inte optimalt, så jag hoppas att den här lösningen för mina elever ska fungera.

Imorgon håller vi tummarna att skolnätet vill fungera. Då ska vi logga in på Google, vi ska logga in på infomentor och läsa hembrevet som jag lagt ut tillsammans. Om de har googleinloggen och infomentorinloggen hela tiden klart för sig, så fixar det mesta sig. I infomentor får de alla information. Även deras föräldrar har inlogg, men nu när man går i femman är det bra att öva sitt eget ansvar. På mina lektioner arbetar vi med Google classroom så googleinloggen är viktig. Nu hoppas jag att den tiden jag lagt idag på att få inloggningarna organiserade ,på en lapp i deras pärmar, ska ge utdelning resten av läsåret genom att vi snabbt och lätt kan komma åt våra inloggningsuppgifter. 

 

Kommentera

