Lärandets idéhistoria,UR

Mina första dagar på jobbet har varit bra. Schemat är fixat, nya böcker på plats och planeringen för kommande skolvecka börjar ta form. Igår hjälpte jag kommunens kvalitetsutvecklare med att utbilda nyanställda i programmet Infomentor och idag har jag deltagit i Jämshögs skolas föräldramöte för åk1 och visat föräldrarna familjewebben. Två roliga och spännande uppdrag under denna veckan.

Jag gillar att utveckla mig själv och min undervisning. Prova nya saker och dela med mig av mina tankar. Igår kväll slog jag på Tvn och av en händelse så visades det ett avsnitt ur lärandets idéhistoria där Dylan Wiliam professor emeritus vid institute of education vid University of London berättar om inlärning och inlärningsstrategier.

Eftersom det handlade om skolan, hur elever lär och hur lärare på olika sätt kan stimulera inlärningen blev jag intresserad och tittade på programmet som varade en halv timme. I programmet nämner Dylan bl.a. att man som lärare aldrig blir färdig. Man måste ständigt utvecklas för att undervisa. Det tycker jag är en spännande del i min yrkesroll. Det sker ständigt nya saker som skolan behöver förhålla sig till gentemot samhället. Att arbeta med digital teknik i skolan är en av de bitarna.

Jag delar länken här till avsnittet. http://www.ur.se/Produkter/183747-Larandets-idehistoria-Dylan-Wiliam-om-larandets-vitala-verktyg

Titta gärna det var mycket intressant. En del övningar som lärarna fick göra i sitt klassrum med Dylan Wiliam i programmet har jag själv provat. Bl.a. att använda små whiteboard tavlor där alla elver skriver sina svar och håller upp. Det gör att att elever måste svara, vara alerta och hänga med på lektionerna. Det har uppskattats hos mina elever. I programmet intervjuas elever och de har olika syn på undervisningen och hur de tycker att det ska vara. Jag har också provat gröna,gula och röda muggar på elevernas bänkar. Eleven sätter fram grön mugg när den förstår, gul mugg när den behöver lite feedback och hjälp, röd mugg om det är svårt och vill ha hjälp. Titta gärna på avsnittet. Kanske något man kan göra tillsammans som pedagoger i ett arbetslag och sedan diskutera kring de olika metoderna som visas.

Kommentera

