Tankar inför läsårsstart

Då var det dags för ett nytt läsår. Imorgon drar det igång i vår kommun och på måndag den 17/8 kommer eleverna. Det är roligt med uppstart tycker jag och att träffa alla sina kollegor. Nu har man tankat energi under sommarlovet och är redo för att börja jobba igen. Min semester har varit underbar med tre härliga veckor med husvagn nere i Kroatien. Det var härligt. Många fina sommarminne att leva på under hösten. 

Min blogg har vilat hela sommaren, men nu kommer den igång igen, så välkomna tillbaka alla som följer mig och mina klassrumstips. Jag kommer att fortsätta att tipsa om digitala verktyg som jag provar med min klass, som i år blir en åk5. 

Jag tycker det är roligt att få dela med mig, samtidigt som det ger mig själv reflektion över mitt arbete med eleverna. Mitt första digitala uppdrag för läsåret blir redan på onsdag där jag tillsammans med kommunens kvalitetsutvecklare och en av våra rektorer kommer att hålla i utbildningen för användning av infomentor. Jag har gjort en presentation och kommer att berätta hur jag arbetar med infomentor och visa hur de olika funktionerna fungerar. 

På vår skola Vilboken kommer vi alla att ha våra utvecklingssamtal de två första skolveckorna i augusti. Då blir det rivstart med infomentor med engång. Det känns positivt att vi ska starta upp läsåret med utvecklingssamtal. Vi börjar samtalen med att plocka fram förra terminens omdöme i infomentor och gå igenom de med eleverna och föräldrarna och därefter gör vi upp en ny IUP för läsåret med nya mål. 

Pedagogiska planeringar ska jag också tillverka och lägga in för terminen och dela till föräldrarna. Jag vill att mina elever och föräldrar hela tiden ska vara uppdaterade på arbetet i skolan och att eleverna har tydliga mål, så de förstår vad de arbetar mot.

Andra tankar som jag har inför läsåret är att bjuda in kollegor till ett nytt IKT-café. Vi hade ett innan sommaren, som blev populärt och jag fick önskemål om att fler ville delta. Så någon gång under hösten tänker jag samordna ett IKT-café för kollegorna i kommunen. På IKT-cafét visade vi QR-koder, Google classroom, iMovie, bookcreator , socrative och programmering. Hoppas mina IKT kollegor som var med och ordnade cafét vill köra en ”favorit” i repris.

På Vilbokkskolan kommer det att komma Chrombooks till mellanstadiet. Det blir en chromebook på två elever. Där kommer jag att hjälpa till, så att eleverna på mellanstadiet kommer igång med sina googelkonto och lär sig använda chromebook. Jag kommer också att stötta och visa lärarna på mellanstdiet chromebook. Roligt att det satsas på IKTverktyg.

Programmering kommer jag också att jobba med med mina elever. Är lite sugen på att köpa in rasberry pi till skolan.

Klassblogg kommer jag också att fortsätta med och jag hjälper gärna till om några fler i kommunen vill starta klassblogg.

I år kommer jag att ha avsatt tid på måndagar för mitt försteläraruppdrag med implementering av IKT, så då kommer jag att kunna besöka olika klasser och stötta och ge handledning till kollegor i vår kommun. Det är ett roligt uppdrag som jag trivs med. 

Jag ser framemot ett härligt läsår. Välkomn att följa min blogg!/ Katarina 

Kommentera

