Lärmässa

Idag har vi haft en lärmässa i Olofströms kommun för alla lärare från åk 1 till gymnasiet. Det blev en lyckad dag som gick i kollegialt lärande ”anda”.

Vi har varit fem stycken förstelärare och vår utbildningschef som tillsammans planerat upp dagens lärmässa. Lärmässan hölls på Högavångskolan. Där fanns det olika stationer att besöka under hela dagen. Stationerna hölls av olika lärare i vår kommun där man delade med sig av goda tips och arbetssätt. Ett mycket bra kollegialt lärande.

Inom ämnet svenska fick man veta mer om läsförståelse och genrepedagogik och en station riktade sig till Svenska som andra språk.

I matematik fanns det flera stationer. Det var Australienska mattegömmor, problemlösning och rika problem, matematik för åk 1-3 och digitala lärresurser i matematik.

Inom digital teknik hade jag en station om smartboard. Jag fick många deltagare och det var roligt att få dela med mig av vad jag kan kring smartboard. För mig är smartboard ett jätte bra verktyg och hjälpmedel i klassrummet. Andra stationer med IKT handlade om att få in världen i klassrummet med Wikipedia, radio och Skype. Det presenterades Google dogs for education, appar för lärande från vårt datatek och en station handlade programmering.

Jag hade lite paus mellan mina smartboard visningar och då besökte jag en station med specialpedagogiskt material från Spsm som heter DATE. Det handlade om hur vi blir uppmärksamma på ljud omkring oss och hur vi kan dämpa ljud i klassrummet och skapa arbetsro genom att göra elever medvetna om ljuden vi har omkring oss. Det var spännande. Materialet är gratis att beställa. Något jag ska prova i min klass till hösten.

Kommunens NT-utvecklare presenterade ämnet teknik och olika elevarbeten som gjorts. Där fanns många bra tips på arbetsmetoder inom NO och teknik.

Ett Polen-projekt fanns också att besöka. Jämshögs skola har haft ett utbyte med en skola i Polen genom e-twinning. De har gjort filmer och skickat till varandra.

På plats fanns också inläsningstjänst som visade sitt utbud.

Dagen var full av olika stationer och jag hoppas att alla besökare kände sig nöjda efter dagen. Jag kände en positiv anda kring alla kollegor och detta kändes som ett mycket bra avslut på vårt läsår tillsammans. Detta är ett koncept som jag gärna skulle göra om. 🙂

Kommentera

