Slutspurten på läsåret med bedömningar.

Terminen börjar lida mot sitt slut och säcken knyts ihop för läsåret som varit. Nu i slutet av terminen har jag gjort klart bedömningen i Infomentor. Då reflekterade jag över att min tanke med att arbeta kontinuerligt med bedömning över hela läsåret, nu gav resultat. Jobbet var i princip redan gjort eftersom jag bedömt efter varje ”tema, avsnitt” som vi arbetat med. Lite finjusteringar och en överblick över elevernas resultat behövde jag göra. Det kändes riktigt bra. Jag har gjort blogginlägg tidigare hur jag arbetar med Infomentor. Min egen arbetshypotes kring arbetet med Infomentor är att ta in det i undervisningen och använda det som ett hjälpande digital verktyg för mig som lärare, eleverna och föräldrarna. Jag vill alltid utgå från helheter när jag jobbar och jag är inte förtjust i att göra lösryckta moment. Jag har upplevt att flera känner att Infomentor blir ett extra moment som ska göras och då försöker jag att förmedla mina tankar kring hur jag lagt upp mitt arbete, vilket alltid startar med att jag tillverkar en pedagogisk planering. För att jag ska kunna tillverka den måste jag titta i kunskapskraven på vad det är jag ska bedöma. Därefter lägger jag upp en basplanering, som jag presenterar för eleverna. De får sedan vara med och skapa momentet ”hur ska vi arbeta för att nå målet”. Det gör vi tillsammans genom diskussioner i klassrummet och ibland gör vi tankekartor. När det är klart för jag in det i den pedagogiska planeringen, ibland gör jag även en egen matris till eleverna. Jag delar det till eleverna och föräldrarna. Under arbetets gång bedömer jag mina elever vid olika tillfällen (inte alla på en gång) och för in det i min egen tillverkade matris. När arbetsområdet är klart fyller jag i i IUP/skriftligt omdöme. På utvecklingssamtalen utgår vi från detta och sätter upp nya mål för att nå vidare i kunskapskraven.

När jag satte igång med att arbeta på detta sättet, så fick jag själv en djupare inblick i läroplanen, en mer fokuserad undervisning på kunskapskraven och jag visste vad jag skulle bedöma innan jag satte igång arbetet. Eftersom jag avslutade varje arbetsområde med en bedömning var det lätt att veta hur nästa arbetsområde skulle se ut och vad jag skulle lägga fokus på för varje elev. Så kontentan av det hela är att min planering börjar med att jag kikar på vad jag ska bedöma och lägger upp min planeringen efter det.

Nu när jag gjort detta under ett helt läsår, så blev den slutliga bedömningen här innan sommarlovet inte så mastig för det största jobbet var redan gjort. Det här fungerade för mig och jag känner att jag kvalitetssäkrar mitt arbete genom att med hjälp av Infomentor (som vår kommun bestämt att vi ska använda) göra mina planeringar och bedömningar. Allt samlat på ett ställe. Föräldrarna har full insyn genom familjewebben. Hur mycket de är inne och tittar vet jag inte, men möjligheten finns för dem. Eleverna har egna inloggningar och de är inne och kikar. Jag ger också dem möjlighet att här i skolan få logga in på sitt konto och titta på planeringar och information. Vid varje utvecklingssamtal har jag bedömningarna upp på smartboarden och går igenom det med eleven och föräldrarna och vi gör IUPn tillsammans på samtalet direkt in i Infomentor. Arbetet rullar på och det blir som ett ”årshjul”. Vi har på vår skola bestämt att vi startar de två första veckorna med utvecklingssamtalen, går igenom bedömningarna som vi publiceras nu vid terminsslutet och gör upp IUP för årskursen vid skolstarten. Men innan dess väntar ett härligt sommarlov.

Kommentera

