Kodu, Rasberry pi

Jag tycker det är spännande med programmering i skolan och vill lära mig mer för att kunna utveckla det i min undervisning. Det jag har provat med min klass är code.org. Där finns det mycket bra att använda. Code.org har jag spridit vidare till mina kollegor och jag har gjort klassrumsbesök och har haft lektioner med programmering med eleverna. Hos eleverna har det uppskattats och de har tyckt det varit roligt. Några elever har även fortsatt hemma med programmering, vilket är mycket positivt tycker jag.

Men det finns givetvis mer än bara code.org att lära sig och att kunna använda i sin undervisning och jag vill lära mig mer. Jag träffade Jonas Nilsson som arbetar på Nordenbergsskolan här i Olofström som programmeringslärare på gymnasiet. Jonas var snäll att visa mig fler program, som man kan använda. Det var en spännande förmiddag där jag fick tips och inspiration. Nu får jag lägga lite tid på att lära mig det han visade mig och sedan till höstterminen ska mina elever få prova. Jonas började att visa Kodu för mig. Det var 3D grafik på spelet Kodu. (En liten robot har gått vilse i en labyrint och man ska programmera en figur som ska hitta honom). Det var roligt. På code.org drar man ”pusselbitar” på plats när man kodar, här på Kodu bygger man ihop ”kommandon”, nästan som när man bygger ihop en mening. Det krävs lite egen träning och matematiktänk för att fixa det. En regnig dag i sommar (vilket det säkert kommer att bli) ska jag lära mig Kodu tillsammans med mina egna barn. (Det är min plan i alla fall). Jag tror att kodu kommer att uppskattas av min son Alexander, som finner programmering och spel intressant.

Efter att Jonas visat mig Kodu fick jag även testa Rasberry pi. En liten ”låda”, som är en liten hårddisk, där bland annat minecraft finns att programmera. En Rasberry pi kostar ca 300kr och jag tänker köpa in en till skolan för att prova. Man kopplar den till en skärm med HDMI-uttag och ett tangentbord, sedan är det bara att köra. 🙂

Minecraft är populärt bland elever. I MineCraft är det mycket matematik, logik och strategiskt tänkande.

Den 17/6 kommer IKT-gruppen i kommunen att träffas för utvärdering av läsåret och planering inför nästa. Då har vi bjudit in Magnus Göransson som arbetar som undervisar i programmering, teknik och webbutveckling på Vägga Gymansieskola i Karlshamn. Magnus är också engagerad i CoderDojo. På vårt IKT-möte kommer vi prata programmering och hur vi tar det till nästa nivå i skolan.

Kommentera

