IKT-café 

I onsdags ordnade jag tillsammans med mina kollegor Camilla Enberg, Marie Johansson, Magnus Persson och Birgit Nilsson ett IKT-café för lärarna i Olofströms kommun. Det blev  stor uppslutning och många anmälda. För de som inte kunde komma fick vi önskemål om att göra om det till hösten. Det blev ett lyckat koncept. En aning tidsoptimist hade jag varit när jag planerade för vad vi skulle hinna med, men det som vi missade får vi göra om till hösten. 

Eftersom det var ett café,så var det tårta på menyn. Jag hade dukat upp ett bord med två goda tårtor med kaffe till, i mitt klassrum. Vi började med att fika och mingla lite innan vi satte igång. 

Vi hade olika stationer som lärarna fick gå runt och besöka. På Camillas station fick man inspiration och tips på hur man använder Google classroom. Det var uppskattat och många besökte Camilla. Hos Magnus fick man veta hur iMovie fungerade och det upplevde jag att lärarna tyckte var en rolig och lätt app att använda till dokumentation av foto. Marie hade en station med appen Book creator, som är en app där man kan göra egna böcker. Spännande och rolig app att använda. Birgit hade en station där man fick testa på att programmera. Hon visade sidan Code.org. Det blev många positiva reaktioner över programmering. Jag tror att många, liksom jag ,trodde att programmering skulle vara något svårt. Men med Code.org är det lätt att ta in det i klassrummet. Jag har programmerat vid flera tillfällen med min klass och jag har besök olika klasser i kommunen där jag presenterat Code.org. Mycket bra och det rekommenderar jag att testa. På onsdag ska jag få lära mig lite mer om programmering. Jag ska få träffa Jonas Nilsson som är programmeringslärare på Nordenbergsskolan. Det ser jag framemot. Det är spännande och intressant att få lära sig nya saker och utmana sig själv och sin undervisning. 

På  cafét hade jag en station om QR-koder. Den stationen blev också uppskattade. Jag har gjort inlägg innan på min blogg om hur jag arbetar med QR-koder. Det är enkelt att skapa egna koder på http://www.skapaqrkod.se. Mina elever  tycker att det är roligt att få scanna koder och se vad som döljer sig bakom koden. Jag har gjort tipsrundor med QR-koder, problemlösning på matematiken, filmklipp till projektet grej of the day. Ett sätt att göra undervisningen lite extra rolig.

Tiden rann ifrån oss under eftermiddagen och alla hann inte se alla stationerna, så en uppföljning till hösten ska vi fixa och göra det möjligt för de som inte kunde delta denna gången att få vara med. Vårt café avslutade vi med att Camilla visade Socrative och lärarna fick svara på ett par utvärderingsfrågor genom socrative. Även socrative finns det ett blogginlägg att läsa om sen tidigare.Där har jag även lagt en instruktionsfilm från socrative om hur det fungerar.

Tack till alla som kom till vårt café. Det är härligt med kollegialt lärande och få utbyta tips, idéer och tankar med kollegor runt om i vår kommun. Tack till Camilla, Magnus, Birgit och Marie för en toppen eftermiddag. /Katarina 

2 thoughts on “IKT-café 

Kommentera

