Skapa film i animoto/ klassens arbete med fabler.

I klassen har vi arbetat med genre. Vi har arbetat med argumenterande texter. Där gjorde vi annonser. Det tyckte eleverna var roligt. Vi har arbetat med genren instruerande texter, beskrivande texter och berättande texter. Med de berättande texterna arbetade vi ur materialet Zick Zack ,skrivrummet. Där handlade det om att arbeta med fabler. Vi gick på djupet i vad en fabel är och läste olika fabler tillsammans. Vi pratade om sensmoral, som fabler avslutas med. På youtube fann vi filmerna ”I fablerna värld”.Lite nostalgiskt att titta på. Ett barnprogram som jag såg på när jag var liten. Mina elever gillade filmerna. Efter det började vi skriva egna fabler. Eleverna skrev i Google drive och delade fablerna med mig. Det blev fina fabler. Efter det fick de arbeta i små grupper och återskapa fabeln Haren och Sköldpaddan och Räven och Storken. De fick dela upp fabeln som en serie och rita en seriedel var. När de var nöjda med sin bild fick de fotografera dem med iPaden. När alla bilder var fotade kopplade jag iPaden med vår VGA -kontakt till smartboarden. Vi startade upp programmet animoto som är ett program där du kan göra egna små filmer med foto. Det finns färdiga bakgrunder i programmet och musik. Man väljer ut vilken bakgrund som man vill ha och infogar sina foto. Till fotona kan man sedan skriva till en text. När vi loggat in på animoto (jag har ett lärarkonto), så valde vi bakgrund. De fick rösta. Sedan infogade vi foton enkelt genom att klicka på den bild vi skulle ha. Vi skrev en text till varje foto och tryckte på producera. Ett väldigt lätt program att använda. Det fungerade bra att göra det i helklass. Nu har alla fått se hur animoto fungerar och hur man gör. Eleverna lär snabbt. Vid ett annat tillfälle kan de få göra det i mindre grupper och prova själva. Vi har en klassblogg http://www.klass4vilboken.se. Där delade vi våra animotofilmer om fabler. Det är roligt för barnen att få visa hemma vad de skapat tillsammans. Där är klassbloggen mycket bra.

Här delar jag våra fina filmer som klassen är stolta över. 

Fabel räven och storken klass4e
Fabel Haren och Sköldpaddan av klass 4e
Fabel räven och storken av klass 4e
Under detta arbete med fabler fick jag in mycket digital teknik i undervisningen. Vi använd youtube för filmen ” I fablerna värld”, vi skrev i Google dokument och eleverna delade texterna med mig, vi använde iPad till att fotografera och göra film i animoto och vi använde oss av vår klassblogg för att visa upp vårt arbete. Ett lyckat koncept för mina elever. Och vi hade roligt tillsammans. De längtade till varje lektion som vi skulle jobba med fabler.

Kommentera

