Programmera mera!

Idag har jag besökt olika årskurser på Vilboksskolan. Klass 2e och 2f, klass 6e och klass 5e. Tillsammans med deras lärare har vi programmerat med eleverna. Jag använde mig av Code.org. Eleverna tyckte det var jätte roligt och de jobbade jätte bra. I början är det lätt, men efterhand så stiger svårighetsgraden, vissa elever ger upp och vill ha hjälp direkt för att lösa det, andra blir sporrade att lösa problemet och få dit rätt kod. När de lyckades blev det ett glädjebudet och alla samlades runt den datorn och ville se hur koden var. Eleverna som fixat det visade stolt upp hur det dragit sina pusselbitar (kodat).

Så här la jag upp lektionen: vi loggade in på datorerna, i sökfältet på Google skrev vi Code.org. Där valde valde vi sedan rutan med en bild på ett bi och med texten Elever. När vi klickade på den rutan kom vi till nästa steg. Där valde vi nybörjare. På en rad med bilder finns olika kurser. Kurs 1 är för 4åringar, kurs 2 för 6åringar. Idag använde vi kurs 3. På kurs 3 startade vi på nivå 2 och programmerade på spelet zombie vs plants. Man skulle få zombie att förflytta sig i en bana. Man drar pusselbitar och sätter samman bitarna. T.ex gå framåt, sväng vänster osv. Sedan förflyttar sig zombin. När koden är klar kan man klicka och se hur koden är skriven på ”programmera språk”. Det tyckte en del var spännande att se. Idag programmerade jag med 8åringar, 11åringar och 12åringar och alla använde sig av samma program. Det fungerade mycket bra och det var spännande att se hur eleverna i de olika åldrarna tog sig an de olika problemen som uppstod och vilka strategier de använde för att lösa banan för zombin. I min egen klass har vi programmerat vid flera tillfällen och några av mina elever programmerar hemma med Code.org. Min klass har också deltagit i Timme av kod och fått varsitt jätte fint diplom att det kodat i en timme! Prova gärna att gå in på http://www.code.org och försök göra ett par koder på kurs 3. Där finns också mycket annat att programmera. Man får utforska sidan och testa. Jag har också provat scratch. Jag är sugen på att lärarna mig mer om programmering och jag vill få in mer av det i undervisningen. Det är mycket matematiskt tänkande, mycket koncentration och samarbete.

Kommentera

