Prizmo

I onsdags arbetade jag tillsammmans med Marie Johansson från Olofströms datatek. I min klass har jag elever som är i behov av digitala hjälpmedel. I onsdags klurade jag och Marie på hur appen prizmo fungerar. Det är en app till iPad som eleven kan använda till att scanna med. Prizmo scannar texten och eleven får texten uppläst. Man kan ställa in hastigheten på hur snabbt texten ska läsas. Varje ord som läses upp färgmarkers under uppläsningen, så det är lätt för eleven att följa med. Lite klurigt blev det när det var bilder med i texten, men efter en stunds test, så lyckades vi få det att fungera också. Det är så med digitala verktyg, man får testa sig fram och prova själv. Det är det allar bästa sättet att lära sig tycker jag. På skolappar.nu finns en recension av Prizmo och instruktion. Delar länken här:http://www.skolappar.nu/prizmo/.

Testa gärna appen om du har elever som är i behov av stöd med sin läsning.  

Vi arbetade också med AppAriter som är en talsyntes för Google.  Vi har chromebooks och till elever med behov av talsyntes använde vi innan programmet Vital. Nu när vi arbetar med Google dokument, så är det AppWriter som ersätter det. Vi har skapat ett konto till min elev i Google och när min elev ska skriva egna texter finns AppWriter att koppla på. När eleven skriver sin text blir texten uppläst. Ett mycket bra hjälpmedel för alla elever tycker jag.

Kommentera

