Inspirationsresa med matematik och IKT

I vår kommun har vi matematikutvecklare. Igår ordnade de en inspirationsresa för lärare i vår kommun i matematik och IKT. Det blev en mycket givande dag med mycket inspiration och funderingar som jag tog med mig hem. Genom detta blogginlägg vill jag dela med mig av mina upplevelser och tankar från dagen.
Vi åkte till Malmö och gjorde ett studiebesök på Borgarskolan. Där fick vi träffa två lärare som arbetar med matematik. På Borgarskolan tar man emot elever i matematik som är extra duktiga och läser högre kurser i matematik än sina klasskamrater. Det var elever från åk 5 och uppåt. Det kan vara åk 5 elever som läser högstadiematematik, högstadieelever som läser gymnasiematematik och elever som även läser matematik på universitetsnivå. Tanken kring detta projekt är att ge de elever som är duktiga i matematik utmaningar på sin nivå. I deras vanliga klass finns inte de utmaningar som behövs. Tanken som jag fick med mig var att det är viktigt att inte stoppa upp elever som är duktiga, utan låta dem gå vidare och räkna på högre nivå. Dessa duktiga elever ser ofta lösningar direkt och kommer fram till svaret. Att skriva många led för att visa sitt tänk kan vara frustrerande för dessa elever. Detta gav mig några funderingar. Själv är jag noga med att eleverna skriver ner sina uträkningar och visar hur de tänker, men ibland kanske det räcker med att man muntligt kan förklara hur man löst uppgiften. Att man som lärare ställer frågor. En annan tanke jag fick med mig var att det finns många olika sätt och metoder att lösa uppgifter på. Diskussionen kring de olika lösningarna tillsammans med eleverna är mycket utvecklande och lärorikt. Mycket problemlösning i undervisningen var också en viktigt bit. Borgarskolan lägger upp undervisningen för dessa elever så här: Varje onsdag, (under eftermiddagarna) får de elever från skolor runt omkring komma dit och räkna matematik på sin nivå.(Elever som kommer till Borgarskolan har fått göra ett intagningstest först). De får sedan med sig uppgifter tillbaka till sin skola, som de har att arbeta med under sina matematiklektioner med sin klass. Lärarna på Borgarskolan poängterar att det är viktigt att man förklarar allt som man gör när de undervisar eleverna och att de arbetar mycket med att träna det matematiska språket. Med detta vill de skapa förebilder för andra elever att matematik är roligt. Det är roligt att räkna matematik och väcka intresse för matematik. På Borgarskolan får dessa eleverna räkna tävlingsmatematik och de deltar i olika tävlingar. Borgarskolan har flera elever som kommer på prispallen.
Vi fick träffa två av deras elever som räknade ett par uppgifter för oss. Det var mycket roligt att se hur de löste mycket svåra uppgifter. Vi ställde lite frågor till de om hur det var att vara elev i en vanlig klass och ha matematik. Svaret var att det var tråkigt och en av eleverna hade bytt skola flera gånger för att få den utmaningen som han behövde.Även detta gav mig en tankeställare och att jag som lärare inte vill stoppa upp någon av mina elever som vill gå framåt och utvecklas. Det gav mig funderingar om vi på vår skola kunde anordna någon matematikgrupp där elever fick extra utmaningar. Precis som vi ordnar för elever med svårigheter, behöver även de elever som är mycket duktiga få hjälp på sin nivå.
Vi fick tips på en sida som heter http://www.vetenskapstävlingar.se. Där kan man finna utmanande uppgifter i matematik.
Vi fick också med oss ett par problemlösningsuppgifter som de tyckte var lätta. Här kommer ett smakprov på ett par par exempel:

1. Kan man fylla i ett 5*5 bord med dominobrickor 2*1?
2. Gräshoppan hoppar längs en rät linje. Första gången har han hoppat 1 cm i någon riktning, andra gången -2 cm osv. Visa att han inte kan komma till den punkten han har börjat i efter 1985 hopp.
3.Mia skriver talen 1 till 10 i en rad. Hon undrar om hon kan sätta + eller – mellan talen så att hon får 0 som resultat. Hjälp henne besvara frågan.

Efter studiebesöket i Malmö åkte vi till Höörs kommun och fick delta i en matematiklyfts träff och IKT. Där fick vi en kort genomgång kring hur smartboarden fungerar. I vår kommun arbeta många redan med smartboard, så det var inget nytt för oss. Sedan pratade vi om programmering i skolan. Vi fick tips på olika online material till matematikundervisningen:
http://www.mathsisfun.com där man kan skapa diagram.
http://www.kunskapshubben.se är en bra sida där det finns inspelade genomgångar i bl a matematik.
http://www.mattecentrum.se finner man mycket bra matrial till matematik.
http://www.padlet.se. På youtube finns det filmer om programmet padlet. Där kan man lära sig hur det fungerar. Man skapar en uppgift i padlet, som man sedan skickar ut digtalt till sina elever och så får man sedan svaren samlat på sitt lärarkonto på padlet. Jag tyckte att det påminner lite om socrative som jag har provat med mina elever. Jag har gjort inlägg här på min blogg om socrative.

Vi fick även länken till Höörs blogg där man bl a kan finna mattebegrepp på 24 språk. Det var hämtat från skolverkets hemsida under modersmål. Mycket bra och användbart. Jag delar länken här: http://www.skolutvecklinghoor.moobis.se

Jag upplevde dagen som mycket inspirerande och hoppas med detta inlägg att jag har inspirerat fler och gjort någon nyfikna att klicka in på de olika länkarna som jag delat med mig här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s