Socrative

Jag har just upptäckt hur bra socrative är ur lärarsynpunkt. Jag har varit med vid ett par tillfällen där jag fått svara på frågor genom socrative och jag har sett min kollega Camilla på Brännargårdsskolan använda det. Det har sett spännande ut och jag har varit sugen på att lära mig det. Så nu tyckte jag att det var dags för mig att börja använda socrative i min undervisning.Jag testade socrative tillsammans med mina elever. Jag skaffade mig en inlogg och förberedde ett par frågor från vår No bok.
Mina elever loggade in på sin chromebook och skrev in b.socrative.com i sökrutan. På den sidan fyllde de sedan i ett nummer (room number) som jag gav dem. Det numret fick jag från min lärarsida där jag gjort frågorna.
Sedan startade jag quizen och eleverna svarade. På min skärm fick jag upp elevernas namn. Jag hade gjort frågor där de först skriver i sitt namn. Lite svårt att förklara, men när man är inne på socrative så förstår man hur man ska göra. Det är enkelt att använda.
Elevernas namn och svar kom upp på min skärm, som ett diagram ungefär. Detta kunde jag sedan skicka som mail till mig själv och skriva ut. På 20 minuter upptäckte jag att jag hade fått svar på vad eleverna kunde om kapitlet i No som vi jobbade med. Dessutom var det rättat och sammanställt!!!! Oj vad bra.
När vi var klara med No frågorna, sa mina elever:
-Vi vill ha fler frågor.
Så jag lät eleverna öva lite på webbmagistern en liten stund, medan jag gjorde en quiz om vår grej of the day fakta.
Sedan startade vi den nya quizen. Eleverna svarade, jag fick upp resultatet och sammanställningen. Fantastiskt! Det kunde alla frågor. De har lyssnat super bra under lektionerna.
Socrative blir min nya provhjälp. Jag kände mig mycket nöjd efter användandet av socrative. Jag blev både glad och upprymd över hur bra det var. Så jag vill dela med mig till alla kollegor om min upplevelse. Det är säkert många som använder socrative redan och upptäckt vilken bra verktyg det är att använda. Men känner att jag gärna vill dela med mig av min entusiasm över detta. Prova gärna. Jag har hittat en länk på youtube där det finns instruktionsfilmer om socrative. Det finns både en ny och en gammal version av socrative. Jag har provat den nya versionen. Jag delar länken här. Filmen är på engelska, men är tydlig och lätt att följa och förstå. Kika gärna och har du inte använt socrative, så ge det ett försök. Det är riktigt bra.

Kommentera

