Mindmup

Mindmup är ett digitalt verktyg till att skapa tankekartor.Verktyget är enkelt att använda och lätt för eleverna att lära sig. Idag var första gången mina elever i klass 4e fick prova mindmup.
Så här gjorde jag för att introducera det för klassen:
All hämtade varsin chrombook och loggade in på google. Jag loggade också in och hade google framme på smartboarden. När vi kommit så långt, klickade vi på den lilla sockerbiten uppe i hörnet och öppnad Google drive. Jag gjorde det på smartboarden och mina elever följde efter med sin chrombook.
När man öppnat sin drive, trycker man på skapa. Då faller en flik ner och längst ner står det fler. När man klickar på fler kommer olika program fram. Där finns mind mup. Den ser ut som en liten blå spindel.
Eleverna fixade dessa stegen enkelt och inget krånglade till sig.
Sedan visade jag dem hur man skapar en tankekarta.
Just nu läser vi om fabler och hur en fabel är uppbyggd, så tillsammans byggde vi upp en tankekarta om fabler. Jag gjorde förlagan och eleverna följde efter. Så här blev den. Delar länken till vår första mindmup här nedan.
https://atlas.mindmup.com/2015/03/8aaa92f0b3b30132c1072294c7a0eaf4/fabel/index.html
När tankekartan i mindmup var klar öppnade vi ett nytt dokument som vi kallade fabel. Vi växlade nu sidorna mellan dokument och mindmup och skrev meningar till tankekartan. Det blev riktigt bra. Barnen fick ihop hela fabeln om ”haren och sköldpaddan”.
Nästa steg i detta blir att barnen ska få välja en valfri fabel att läsa. De ska sedan göra en egen tankekarta i mindmup om den fabeln de läst. Utifrån sin tankekarta ska de skriva en sammanfattning.
Därefter blir det ett grupparbete. Eleverna ska få välja en fabel per grupp och teckna fabeln. Vi kommer att ta foto på teckningarna och sedan i iMovie göra en liten animerad film om fabeln de valt att gestalta.
I detta tema om fabler får vi in mycket. Vi får in svenska och lär oss om genren fabel, båda att läsa och att skriva. Vi får in bild när de ska teckna, fota och göra animerad film. Vi får in studieteknik genom att öva oss på att göra tankekartor.Det känns som ett lyckat tema. 🙂

Lämna en kommentar