Statens medieråd

När jag började blogga som förstelärare skrev jag inlägg om material från Statens medieråd.
Ett mycket bra material som finns på deras sida att använda i skolor. Det ena materialet jag använt heter jag ❤ internet och det andra heter Informationssäkerhetsskolan.
Jag har varit runt i olika klasser och skolor med just det materialet som vänder sig till elever i olika åldrar där man arbetar med vad man får och vad man inte får göra på internet.
Idag besökte jag Kyrkhultsskola och påbörjade arbetet med dessa två olika material.
Vi satte oss i en ring och jag började med att ge eleverna olika påstående om deras nätvanor.
Om påstående stämd bytte man plats. Påståendena som jag använde finns i materialet jag ❤ internet att ladda ner från den här sidan:
http://www.statensmedierad.se/Publikationer/Produkter/Jaghjartarinternet/
Efter det fortsatte vi med känslobaromentern som också finns i detta material.
Jag la ut ett rep på golvet och i ena änden fanns en lapp med texten ”Jag blir jätte ledsen” och i den andra änden ”Jag blir inte ledsen alls”.
Repet använder man sedan till att gradera hur nära man känner sig kring de olika påstående.
Blir man ledsen eller inte?
Därefter delade jag ut påståendena som de skulle lägga ut längs känslobarometern.
Dessa påstående finns i materialet i ett kopieringsunderlag. Så här såg det ut när alla lappar längs känslobarometern var på plats:
bild (1)
Vi fortsatte sedan med informationssäkerhetsskolan som man finner på denna länken.
https://www.msb.se/skola/isa
För att komma åt filmerna klickar man på Gå till utbildningen. Där finns det 6 delar att arbeta igenom. Varje del börjar med en film och följer sedan med diskussionsfrågor och en quiz.
Ett matrial som jag rekommendera att använda ute i klasserna. Det sker mycket ute på nätet och vi som vuxna behöver vara där för att handleda barnen på nätet. I skolan är detta ett bra material att arbeta med.

Kommentera

