Betyg och bedömning

Sportlovsvecka. Det känns skönt med lite ledighet. Veckorna efter jul var mycket intensiva med både utvecklingssamtal och föräldramöte. Idag öppnade jag mina mail och såg att jag fått mitt intyg från Skolverket från kursen betyg och bedömning. Känner mig nöjd av att gått kursen och man har stor nytta av den, så jag rekommenderar alla lärare att göra kursen. Man får en djupdykning in i läroplanen, kunskap om formativ bedömning och betyg. Innan sportlovet hade vi ett föräldramöte med våra föräldrar i åk 4. Vi pratade betyg och vi visade denna film som jag länkat här från Skolverket. Den är jätte bra att visa föräldrarna och ger en tydlig insikt i hur betygen sätts. Det blev lite diskussion efter filmen. En del föräldrar var förvånade över att en elev kunde få F bara för man inte klarat hela nivå E, men var och nosade på C på vissa delar. Jag tyckte det var bra att föräldrarna fick se filmen redan nu i åk 4, så har de en bättre insyn i hur betygen sätts när vi kommer till åk 6.
https://m.youtube.com/watch?v=MOKqtoy6UP4

IMG_2284

Kommentera

