Qr-kod och grej of the day

I klassen arbetar vid med ”Grej of the day”. Jag har skrivit om det arbetet i ett tidigare inlägg. På facebook kan man följa sidan Grej of the day. Där får man många bra tips och ideer. Igår la jag upp ett tips på den sidan och delade med mig av att göra qr-koder till ämnet som jag gjort en presentation om. I klassrummet har vi en världskarta där vi markera ut var i världen vi har berättat något intressant om. Jag har skapat qr-koder till de olika ämnena och satt runt kartan för att eleverna i efterhand ska kunna scanna qr-koden och få reda på mer fakta om ämnet. t.ex Eiffeltornet, Loch ness, kinesiska muren, björnen, norrsken,m.m.

Jag fick många ”gilla” på mitt inlägg om qr-koder. Jag fick frågor om hur man gör och fråga om jag hade några qr-koder att dela med mig av.

Qr-kodererna gör jag på http://www.skapaqrkod.se

Jag har gjort en tipsrunda med qr-koder som handlar om björnen. 5 styck enkla frågor som vi hade som en liten ”quiz” efter att vi haft björnen som en Grej of the day. Jag ville kolla hur mycket det hade hängt med på mikrolektionen om björnen.

Jag skrev frågorna i ett dokument och skapade en qr-kod till varje fråga som jag hängde upp i klassrummet. Sedan fick eleverna scanna fram frågorna. Det tyckte de var extra spännande. Egentligen en helt vanlig tipsrunda, men eleverna tyckte det var extra roligt när man fick ha mobilen eller ipaden. Det är alltid bra när skolarbetet blir extra spännande, roligt och intressant. Då tror jag man kommer ihåg bättre.

Jag sparade qr-koderna i ett google dokument. Jag har gjort en länk till dokumentet med koderna för att dela med miga av hur det kan se ut. Hoppas att länken fungerar och koderna går att få fram genom bloggen.

 

Kommentera

