Terminsstart

Efter en skön julledighet är det nu dags att starta upp vårterminen. Imorgon kommer eleverna och förberedelserna inför vårterminen är i full gång. Tillsammans med kollegor har vi under två studiedagar utvärderat höstterminens arbete och fört diskussioner om hur vi arbetar vidare. Vi har idag gått igenom läroplanens centrala innehåll för no- och so ämnena och diskuterat kring förmågorna vi bedömer. Känns roligt att börja jobba igen efter ledigheten och jag ser framemot nya spännande dagar på mitt arbete. Idag har jag skrivit in veckoplanering och månadsbrev i Infomentor. Jag har också förberett morgondagens lektioner.Det kommer att bli en skrivuppgift om förväntningar inför vårterminen, en Grej of the day kommer att presenteras och jag kommer i matematik starta upp området multiplikation och division. Jag har idag gjort en pedagogisk planering i Infomentor och skapat en matris till eleverna. Imorgon ska jag och eleverna gå igenom den pedagogiska planeringen. Vi kommer att prata om vad de ska kunna efter att vi arbetat med kapitlet multiplikation och division. I vanliga fall brukar jag vänta med att fylla i rutan för ; Så här ska vi arbeta. Den brukar jag fylla i efter att eleverna gett förslag på olika sätt som vi ska arbeta på. Den här gången har jag bestämt de olika arbetssätten och redan fyllt i den delen. Imorgon får de planeringen och den tillhörande matrisen. Jag delar den på familjewebben så den även finns där att ta del av. Jag har bifogat en länk till min pedagogiska planering som jag gjort i Infomentor. Klicka på länken nedan,( som heter PP-Report(6)), så kan ni se ett exempel på hur en pedagogisk planering i Infomentor kan se ut. Matrisen har jag själv satt ihop. De två översta raderna är hämtade ur läroplanens betygskriterier för E,C och A nivå. De nedersta raderna har jag använt uttrycken; I startgroparna, på väg och i mål, vilket är uttryck som jag och eleverna använt under lågstadiet. När arbetsområdet med multiplikation och division är klart gör jag en bedömning. Under lektionerna samlar jag på mig information för att kunna bedöma på olika sätt. Ett arbetssätt som fungerar bra för mig och mina elever.

PP_Report (6)

4 thoughts on “Terminsstart

  1. 🙂 undrar vilken årskurs du undervisar nu i ? Undrar om du vet vad som är viktigt ” om” man tar över en klass mitt i terminen? Vad skulle du göra? Tex om inte klassen använt pol och matriser. En fråga om informentor:). Läggs nya skriftliga omdömen ut varje halvår? Tex att nya ligger ute nu? Som man prickar av? / Maria

    • Jag undervisar i en åk4. I infomentor finns matriser alltid tillgängliga och man kan bedöma i dem när man vill. Varje skola bestämmer hur de gör. Vissa skolor kopplar på att omdömen publiceras vissa datum, hos oss är de alltid synliga. Det passar mig eftersom jag gör kontinuerliga bedömningar. Om man tar över en klass mitt i en termin underlättar det om matriser har använts som man kan gå tillbaka i och se. Men det viktiga är kommunikationen och samspelet mellan läraren och eleverna. En bra kontakt med föräldrar och kontinuerliga samtal med sina kollegor. Alla kommuner har inte infomentor utan har andra program med liknade funktioner./Katarina

Kommentera

