Arbeta i Infomentor

Nu är de sista omdömena färdiga och jag har publicerat på familjewebben i Infomentor. Jag gör en kontinuerlig bedömning hela tiden under terminens gång. Jag gör olika arbetsområden under terminen och bedömer eleverna efter hand som jag samlar in information på olika sätt. Detta gör att arbetet kring bedömningen blir mer överskådligt för mig. Att spara all bedömning till i slutet av december eller i junimånad blir ett alldeles för stort jobb tycker jag. En kontinuerlig bedömning efterhand fungerar bättre för mig. Så här gör jag och om det är rätt eller fel det vet jag inte, men för mig, mina elever och deras föräldrar fungerar det bra.

Jag och eleverna startar ett arbetsområde t.ex vikingatiden. Jag skriver in i pedagogisk planering i Infomentor vad läroplanen säger och sedan fyller jag i tillvägagångssätt efter att jag och eleverna har pratat om hur vi ska arbeta för att nå målen. Jag gör en matris under pedagogisk planering från kunskapskraven. Den pedagogiska planeringen dela jag på familjewebben. ( Här länkar jag en instruktionsfilm som jag gjort hur man gör en pedagogisk planering i Infomentor).

http://www.screenr.com/wSTH

Under arbetets gång bedömer jag eleverna på olika sätt. Det kan vara ett prov, muntlig diskussion, en skrivuppgift m.m Ibland väljer jag att bara titta på ett par stycken elever under en lektion. De får veta att jag vill se deras förmåga att t.ex skriva en fakta text. Sedan tittat vi tillsammans på deras resultat och jag ger formativ bedömning.

När arbetsområdet är klart går jag in i Infomentor och gör en bedömning i matriserna som finns färdiga där under fliken IUP/skrifligt omdöme. Jag skriver även till utvecklingsmöjligheter under matrisen. De kunskapskrav som inte behandlats under området vi arbetat med de släcker jag ner så de inte är synliga. Sedan publicerar jag dem på familjewebben. Om jag och eleverna ska fortsätta med ett arbetsområde som berör fler av kunskapskraven i ämnet väntar jag med att publicera och gör bara bedömningen och vid nästa avstamp och bedömning sker publiceringen. Om man tar fram alla ämnen som man arbetat med under hela terminen och ska sätta sig och bedöma det, då tror jag att det blir ett stort arbete och för mig fungerar det bättre att göra det efterhand.( Här delar jag en instruktionsfilm som jag gjort hur man gör bedömning i infomentor)

https://www.screenr.com/9dTH

Under utvecklingssamtalet som vi hade i början av terminen gjorde jag, eleven och föräldrarna upp en IUP som gäller för åk 4. Vi satte upp mål och hur vi ska arbeta för att nå målen. IUPn skrivs in i Infomentor och delas på familjewebben. (Här delar jag en länk till en instruktionsfilm som jag gjort om hur man gör en IUP i Infomentor.)

https://www.screenr.com/EdTH

Vid utvecklingssamtalet som vi sedan har i början av vårterminen tar vi fram IUP  som vi gjorde under höstterminen. Vi utvärderar hur det gått genom att ta fram bedömningarna i Infomentor och diskutera igenom matriserna där bedömningen gjorts under höstterminen.

På detta sättet rullar det sedan på. Arbetsområdet startar med en pedagogisk planering som delas med elever och föräldrar. Jag gör en kontinuerlig bedömning längs arbetsområdets gång. Bedömningen publiceras på familjewebben. Eleven har en IUP som är uppgjord i början av terminen om vilka mål de arbetar mot. Vårterminens utvecklingssamtal utgår fån höstterminens bedömning. Bedömningen som sedan görs under vårterminen hämtas fram vid den nya höstterminens start och finns som underlag för den kommande IUPn som ska göras upp.

Här delar jag en länk till en liten film som visar hur elever och föräldrar ser vyn i infomentor.

Så här fungerar det för mig och jag delar gärna med mig av detta arbetssätt för det fungerar väldigt bra tycker jag och det blir en jämn arbetsbelastning under terminen för mig, tycker jag. Om man har frågor till mig så får man gärna maila till mig. Detta är mitt sätt att arbeta och fungerar bra för mig. Varje pedagog har sitt sätt. Vår kommun har valt infomentor som verktyg och när jag använder det så fungerar det. För mig blir det en helhet i arbetat. Om man bara använder Infomentor ibland för att skriva in t.ex ett omdöme, då tror jag att det blir lite lösryckt och inget verktyg som hjälper läraren. Man behöver ta in programmet i sitt arbetssätt. Detta är bara mina egna tankar och funderingar. Att jag delar med mig av mitt arbetssätt är för att jag har sett fördelarna att arbeta så här och då vill jag gärna dela det till mina kollegor.

Jag gör också veckoplan i Infomentor. Varje vecka fyller jag i arbetsuppgifter i veckoplan. En gång i månaden gör jag också ett hembrev i Infomentor. Alla mina föräldrar använder sig av Infomentor, även de som är ny anlända och de tycker om programmet. Vid varje samtal jag haft har jag fått positiv respons av Infomentor. Jag har varit tydlig från början att all information finns i Infomentor. Jag har inte dubbelarbetat med att trycka ut det på papper och skickat hem. Om man får det på papper också finns det ingen anledning att logga in på Infomentor och då tappar man den kontinuerliga bedömningen som ligger i Infomentor. Man ser inte att där finns något nytt publicerat och man ser inte IUPn. Jag vill få föräldrarna att aktivt gå in i Infomentor varje vecka och det har lyckats i min klass. Alla eleverna har också egna inloggningar och de går också in och läser. Jag ordnar också så elever får möjlighet att gå in på Infomentor under lektionerna för att träna dem i programmet.

Till våren kommer Nya Infomentor att starta upp. Jag är nyfiken på hur det ser ut i programmet och jag tycker det ska bli roligt att få arbeta i. Vi kommer i Infomentorgruppen i vår kommun som jag är med i få träffa personal från Infomentor som kommer att visa upp Nya Infomentor.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s