Grej of the day i min klass.

I ett tidigare inlägg skrev jag om Grej of the day även förkortat GOTD, som är en pedagogisk ide av Mikael Hermansson. Jag följer GOTD gruppen på Facebook. Därifrån kan man aktivera en adress till Google drive. Då får man upp massor med presentationer att välja mellan som andra lärare runt om i landet har lagt upp. Mina elever är helt sålda på konceptet och det är jag med. Vi har gjort tre stycken. De två första gjorde jag själv och den tredje plockade jag från driven. Jag började min första GOTD om kinesiska muren. Ledtråden blev en sten med ett kinesiskt tecken och eleverna gissade på bra och tillslut kom de fram till att det var den kinesiska muren. Jag höll en kort presentation och eleverna antecknade. Sedan tog de med sina anteckningar hem och berättade om sin nyvunna kunskap. Dagen därpå la jag ut en ny ledtråd, en liten drake. Vi hade sedan en presentation om Loch Ness odjuret. Den tredje GOTD ledtråden var ett M på ett gult papper, sedan blev det lektion om choklad. Imorgon blir det en ny GOTD. Jag tänker göra en presentation om Nobel.
Det första eleverna gör när de kommer in i klassrummet är att kika i glaskupan som står i mitten av klassrummet för att se om där finns en ledtråd. Om det ligger en ledtråd där blir de jätte glada. Man kan höra dem säga:
– yes, det blir grej of the day .

IMG_2062.JPG

Kommentera

