Programmering på schemat.

Idag har min klass programmerat. Det blev mycket lyckat och en lektion som jag är mycket nöjd med. Eleverna fick sitta två och två för jag ville att de skulle samarbeta och dela varandras tankar när de skulle programmera. Det är mycket problemlösning i programmering. De fick sedan skriva in Code.org i sökfönstret. Där fick de välja rutan med grundkursen. När de öppnat den rutan fick de välja Course 3 sedan var det dags att programmera spelet Zombie vs Plants.
Sidan ser ut som pusselbitar som man ska sätta ihop för att få zombies att förflytta sig. Man kan sedan titta på koden man gjort. Eleverna diskuterade ivrigt. När det blev riktigt klurigt och många vägar för zombies att gå ,så började ett par elever att stega upp rutor i klassrummet. De var sedan själva zombies och gick antalet rutor, medan kompisen skrev in koden i programmet. De var så duktiga.
Jag har haft en föreställning om att programmering är svårt, men så är det inte. Jag tycker det är svårare att redigera bilder och filmer med eleverna än vad det var att programmera. Många ämnen fick vi in samtidigt, matematik, svenska, engelska, teknik och samarbete.
Nästa vecka ska klassen delta i Timme med Kod. Man går in på samma sida Code.org och trycker på rutan Timme med kod. Där ska man programmera ett spel med angry birds.
Jag berättade det för mina elever och de sa att det längtade till nästa vecka. En pojke i klassen frågade om man fick gå in på sidan hemma och programmera. Jätte roligt att det blev ett sådant intresse. Kanske någon av eleverna kommer att bli programmerare i framtiden. Ett yrke som är mycket efterfrågat. Kanske har ett intresse väckts hos några idag.

IMG_2072.JPG

Kommentera

