En lyckad studiedag.

Idag har vår kommun haft studiedag. För ett tag sedan var jag inbjuden till ett möte tillsammans med CELA. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg. Där fick jag idéen att vi skulle använda oss av CELA till en studiedag och så blev det. Vi träffades sedan igen och planerade upp 4 olika workshops för dagen. Den ena fick jag stå för, som handlade om klassblogg och socialamedier. De andra stationerna var om iPad i skolan, göra film med elever och programmering. Jag var nervös inför dagen och hoppades att alla lärarna i kommunen skulle få en givande studiedag. Det var första gången som jag höll i en egen liten föreläsning som handlade om klassblogg. Det gick bra och alla som var på min station var nöjda och det kändes mycket bra och roligt. Den sista stationen fick jag själv chans att gå på som handlade om programmering. Den hölls av Magnus från Coder dojo i Ronneby. Det var mycket bra. Jag blev mycket överraskad av hur lätt det var att programmera. Vi gjorde det i Coder.org och i scratch. Det kan man göra med barnen på lågstadiet utan problem. I programmering får man in i precis alla ämnen som finns i läroplanen. Det är lättare att programmera än att göra film och redigera bilder. Anna och Lova från CELA hade workshop om iPad och film. Lärarna var mycket nöjda. Det kändes mycket roligt och jag tycker att vår studiedag blev mycket lyckad. Ett stort tack till Anna och Lova från CELA och Magnus från Coder dojo. 🙂

2 thoughts on “En lyckad studiedag.

Kommentera

