Grej of the day

I måndags satt jag och min kollega Anna-Marie och pratade. Hon frågade mig om jag visste hur man fick fram grej of the day på Google drive.
Hon tog fram facebooksidan för grej of the day. Lät spännande. Något som jag blev jätte nyfiken på med en gång. Vad var grej of the day?
Jo en mycket pedagogisk idé av Micke Hermansson. Jag blev nyfiken och gjorde en förfrågan på Facebook att gå med i gruppen grej of the day. Jag läste det fastnålade inlägget och började sedan bläddra bland olika inlägg.
Grej of the day är:(om det är någon mer än jag som missat detta) en kort presentation om något intressant som väcker eleverna nyfikenhet. En ledtråd presenteras innan lektionen. Sedan presenterar man ämnet som kan vara allt mellan himmel och jord ( ex Marie Curie, Eiffeltornet, Picasso….ja vad som helst som kan vara intressant.) Eleverna gör korta anteckningar från presentationen i en skrivbok. Skrivboken tar de hem och berättar hemma om sin nyvunna kunskap.
Presentationen gör man på en power point.
Jag fastnade för detta och nästa vecka blir det grej of the day i min klass. Jag tänkte ta med ett tårtfat på fot med en glaskupa som ska stå i mitten av klassrummet. Jag har mitt klassrum möblerat som ett U och i mitten finns ett bord. Där tänkte jag ställa fatet. På fatet kommer jag att lägga ledtråden. Där får den stå i någon dag och göra elverna nyfikna. Sedan kommer min presentation av ämnet som jag valt och eleverna gör sina anteckningar.
Jag tror att detta kan väcka lust att lära ny kunskap och att det leder till allmänbildning hos eleverna. En toppen idé av Micke Hermansson. Jag skrev till honom idag och frågade om det var ok att jag skrev på min blogg om grej of the day. På Google drive kan man finna färdiga grej of the day presentationer som lärare runt om i landet lagt upp. Min kollega Anna-Marie har gjort ett par i sin åk 5. Hon var positiv och gillade konceptet grej of the day. Det är bra med kollegialt lärande. Tack vara min och Anna-Maries diskussion fick jag lära mig om grej of the day. 🙂 Jag återkommer med mer information om hur mina elever tar emot konceptet i ett senare blogginlägg.
Känner på mig att det kommer att bli roligt.

Kommentera

