Matteboken.se

På nätet finns det matteboken.se. En digital matteboken. När man kommer till sidan väljer man vilken årskurs och sedan vilket avsnitt man vill jobba med t.ex addition, multiplikation, ekvationer, geometri m.m
Där finns också gamla nationella prov som man kan göra.
Till varje avsnitt finns det exempel och modeller hur man löser talen. Sedan kommer det övningar som man gör.

Min son fick prova på det i helgen, när han läste till sitt matteprov. Han tyckte det var bra att göra övningarna digitalt.

Jag har en fundering att ge mina elever det som matteläxa någon vecka. Jag tänkte visa dem under lektionen hur man gör och sedan kan de öva hemma på det avsnitt som vi samtidigt behandlar under lektionerna i skolan.
På elevens val brukar vi använda oss av mattemästaren som är från vår mattebok, Matte borgen. Det brukar de gilla och de väljer gärna den övningen när det är elevens val. Matteboken.se kan nog också få mina elever till att tycka matematik är extra roligt.

http://www.matteboken.se

Kommentera

