Googel Classroom

När jag var i Stockholm på Google summit fick jag lära mig om Google Classroom. Nu har jag provat det med min klass. Helt fantastiskt. Det var så bra, så nu vill jag göra massor med lektioner i Google classroom. Eleverna gillade det och det funkade hur bra som helst i en åk4. Uppgiften som jag lagt i Google Clasroom var en skrivuppgift om vikingar. De skulle göra en saga om vikingar. I instruktionen fanns det med olika ord som de skulle använda sig av i vikingasagan. Eleverna öppnade uppgiften via sin gmail. Sedan satte de igång att skriva. På min lärarsida på classroom fylldes det med texter. När jag började rätta i texterna markerades bokstaven med en ny färg och i kanten av elevens dokument kom det upp en färdig kommentar t.ex byt d mot D, eller sätt ut . Ett fantastiskt bra sätt att rätta texter och mycket effektivt. Spar mycket tid. Jag har elever som har mycket svårt för att gå tillbaka i en skrivuppgift och ändra i sin text. Nu var det problemet borta. Det var lätt för eleverna att sätta markören där det var fel och ändra till rätt efter kommentaren i kanten.

I Google classroom kan man sedan bedöma uppgiften med formativ bedömning, men även med betyg.

En annan positiv sak som jag tänker på är om någon elev är ledig eller t.ex sjuk, då kan eleven öppna Google classroom hemma och påbörja uppgiften. Hur bra som helst 🙂

Här delar jag en länk till youtube med en kort instruktion om hur Google classroom fungerar. Det är mycket enkelt och jag känner att mitt klassrum kom till en helt ny nivå med hjälp av Google Classroom. Testa gärna. Det är bra!

Kommentera

