Liten summering om mitt uppdrag.

Nu har jag nått över 100 inlägg på min blogg. Jag har haft som mål att göra ca två inlägg per vecka sedan jag startade min blogg som var för ca ett år sedan när jag fick veta att jag fått kommunens förstelärartjänst för implementering av digital teknik. Jag har under året som gått haft 20% till detta uppdrag. Min övriga tjänst är klasslärare för åk 4. På onsdagar har jag haft tid till uppdraget då jag åkt runt på kommunens olika skolor och haft lektioner med digital teknik för att inspirera kollegor och sprida tankar och idéer jag har om digital teknik. Dessa tankar, tips och idéer har jag fått från att läsa olika litteratur och forskning, följt pedagogiska bloggar och varit aktiv på sociala medier. Jag har också hjälpt till att driva infomentor i kommunen när familjewebben kopplades på. Jag har hjälpt till att utbilda mina kollegor och på konferenser haft workshops med ipads, smartboard ,infomentor och pedagogiska digitala program. Jag har under mina egna lektioner provat olika IKT verktyg för att kunna utvärdera dem och dela med mig till mina kollegor. Jag hoppas kunna vara den som kan inspirera och ge konkreta tips hur man kan använda digital teknik i sitt klassrum. Under året har jag också deltagit i IKT gruppen. Vi har där jobbat med Olofstöms IKT-plan, som vi presenterade för ledningsgruppen veckan innan höstlovet. Efter höstlovet har endel av mitt arbete varit att planera för kommunens studiedag som blir den 27/11 tillsammans med Cela och Kyrkhultsskola rektor Annica. Där ska vi ha olika workshops med digital teknik. Den ena workshopen ska jag stå för och kommer att handla om klassblogg och sociala medier. Nya ipads är också inköpta som jag nu håller på att förbereda för kunna dela ut i klasserna. Jag har ett fantastiskt roligt jobb och det ger mig energi. Ett par veckor kvar till jullovet sedan väntar ett nytt år med nya spännande utmaningar med digital teknik i mitt uppdrag. Det är roligt att få blogga om det, få respons på sitt arbete och utveckla mig själv i min lärarroll. Men det bästa av allt det är mina elever. Att få möta dem i sin kunskapsresa varje dag och få vara deras lärare och handleda dem på sin väg mot att nå kunskapskraven. Det är det bästa av allt.

Kommentera

