Mattemästaren och mera storybird.

Sista lektionen idag har mina elever använt sig av datorn. Vi har jobbat med mattemästaren. Mina elever är väldigt bra på att vara självgående när det gäller att arbeta med datorerna. De är så fokuserade på sina uppgifter på datorn och arbetsron är mycket tydlig när man kliver in i klassrummet. De hämtar sin dator på vagnen. Loggar in utan problem och skriver in adress i sökmotor till den sida där de ska göra sina uppgifter. Otroligt duktiga. Om det hänger upp sig någonstans, så är de så hjälpsamma mot varandra och löser problem tillsammans. Jag är stolt över min klass. http://Www.mattemastaren.se var sidan de jobbade med idag. Där valde de MatteBorgen4a och tränade stora tal. När de var klara där växlade de över till att logga in på storybird för att skriva klart sin saga. Full aktivitet i alla hörn. (www.storybird.com)
Igår var jag i åk 5 på Brännaregårdsskolan. Vi jobbade med storybird. Fina böcker tillverkades och jag och klassläraren Lena upptäckte en funktion tillsammans som jag inte sett innan. När elevernas böcker kom upp på Lenas lärarsida på storybird fanns det en bedömningsruta, där man kunde ge formativbedömning till eleven på boken. Där fanns också de olika betygsstegen som man kunde klicka för. Jag ska prova det när mina elevers böcker blir klara.

Jag har också hittat en intressant artikel på skolverkets hemsida om matematik och digitalteknik. Passar på att dela länken här.
http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/sa-arbetar-andra/matematik/digital-matematik

Kommentera

