En vecka i mitt klassrum

Veckans grovplanering med IKT verktyg i min klass
Måndag:
Infomentor. En elev loggar in och vi går igenom veckans uppgifter via infomentor som finns på smartboarden.
Matematik: smartboarden med genomgång med online materialet MatteBorgen.
QR-kod som länkar till film om mätövningar. Eleverna scannar med ipaden
Google translate på engelskan till elevernas grupparbete om My family.
Streama film från SVT play lilla aktuellt.
Tisdag:
Google drive till fakta texten om vikingar. Hela klassen skriver en text tillsammans på ett dokument.
Google Maps till geografilektionen om Sveriges landskap. Gemensamt på smartboarden.
Onsdag:
Hälsa på i förskoleklassen i Jämshög och jobba med iPad med 6åringarna. Vi ska fota och skriva text i skolstil2.
På eftermiddagen blir det klass 5c på Brännaregårdsskolan. Då ska eleverna där få jobba med storybird, klassblogg och säkerhet på nätet.
Eftermiddagen avslutas med kommunens infomentor grupp.
Torsdag:
iPad på No-lektionen. Eleverna ska fota och dokumentera experiment. Fotona ska vi lägga i en animotofilm.
Elevens val. Ipaden finns tillgänglig för övning med King of math. Datorerna används till mattemästaren och elevspel.se
Fredag:
Vi uppdaterar vår klassblogg med veckans händelser och foto.

Som lärare har jag mycket nytta av digitala verktyg. Mina elever är mycket vana att använda dem och det är arbetsro i klassrummet. De vet hur man använder de olika verktygen och är duktiga på att hjälpa varandra. Sen har jag lektioner som inte är digitala. Vi läser mycket böcker och vi skriver texter förhand. Jag har en mixad kompott i min undervisning och det fungerar mycket bra.

Kommentera

