Dagens digitala tips för klassrummet: Storybird och Adventskalender med QR-koder

Idag har all teknik fungerat i mitt klassrum 🙂

Alla mina elever lyckades logga in samtidigt på varsin dator och alla kom in på sin inlogg på Storybird.

Storybird är ett program som är gratis på nätet, där man kan göra egna böcker. Jag har skrivit på Storybird vid ett tidigare inlägg. Klicka gärna in på det inlägget och ta del av mina tankar där om Storybird.

Jag har på Storybird skapat ett klasskonto och idag fick alla mina elever sin personliga inlogg till Storybird. De var ivriga och det var en härlig arbetsglädje i klassrummet. De skrev intensivt och valde bilder till sin bok. Det blev många fina böcker. Eleverna skrev ner sin inlogg och tog med sig den hem. De var sugna och skulle hem och göra fler böcker. Jätte roligt.bild

I mitt uppdrag som förstelärare har jag hälsat på i olika klasser och visat Storybird. Det har varit uppskattat hos eleverna. Jag vill verkligen rekommendera alla min kollegor och alla andra lärare att prova Storybird. Det är mycket lätt att använda och det fångar eleverna intresse. Samtidigt arbetar man mot målen för att skriva berättelser med inledning, handling och avslut. Man tränar skrivregler och sin läsförmåga när man ska läsa upp sin bok.

Ett annat tips som jag också vill dela med mig av igen är QR-koder. Jag har skapat ett par QR-koder till mina lektioner på torsdag. Jag har lagt små filmer om återvinning bakom fyra stycken QR-koder. De har jag skapat i programmet Kaywa. Även detta har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. På vår planering idag visade jag mina kollegor hur man gjorde. Det är roligt att få visa för andra hur man gör. Igår träffade jag rektorn från Kyrkhultsskola. Vi hade ett möte om en kommande studiedag. Annica tyckte att mina QR-koder verkade spännande och kom med en jätte bra idé:

Man kan göra en adventskalender med QR-koder!

Jag vill bara säga tack till Annica för denna roliga idé. Mina kollegor i fyran nappade på ideen, så på vår nästa planering ska vi börja skapa en adventskalender med QR-koder. 24 st QR-koder som kommer att innehålla exempelvis julfilm, instruktioner till ett julpyssel, en julsaga, en julsång, ett julmatematikproblem m.m Det ska bli spännande att se hur eleverna tar emot en digital adventskalender. Jag lovar att skriva och lägga ut bilder på hur det går.

Hoppas att mina två tips om QR-koder och Storybird ger inspiration att prova ute i klassrummen. 🙂

2 thoughts on “Dagens digitala tips för klassrummet: Storybird och Adventskalender med QR-koder

Kommentera

