Teknologi handlar om NU!

Mitt Flippade Klassrum

Vi talar så mycket om IKT i klassrummet att vi missar poängen. Det handlar inte om IKT i klassrummet, det handlar om IKT runt omkring oss. Hur verkligheten ser ur. Hur vardagen ser ut för oss och för våra elever. Min femåriga dotter vaknade redan kl 6 i morse, det första hon gjorde var att ta storasysters platta, logga in, knappa in Youtube och kolla på ett avsnitt av Vem tröstar knyttet. ”Det  är lugnt mamma, jag fixar det själv!”

Våra elever fixar det själva. De sitter hemma, kommunicerar, interagerar, bygger världar, kodar, knäcker koder, gör lagliga och mindre lagliga saker med sina datorer. Sen kommer de till skolan. ”Jag glömde pennan Lotta”. Men är det så konstigt? Är pennan det viktigaste redskapet för dagens unga? Vi skriver klassrumsregler och skolregler. Jag har läst exempel som ”Vi tar ansvar genom att ha med oss penna, böcker och rätt material till…

View original post 947 fler ord

Kommentera

