Sammanfattning från Google summit.

Nu är jag hemma igen från två dagar i Stockholm på Apps-event med Google. Vi var 11 stycken från vår kommun som reste upp till Stockholm för att delta i Googel summit i Botkyrka. Måndagen inleddes med att vi lyssnade på Dan Leighton från Cambridge. En bra inledning om implementering i skolor av digitala verktyg, där många av mina egna tankar blev bekräftade. Om att det är viktigt att ge lärarna tid, fortbildning och övning i sitt eget klassrum. Teknik i alla ära, men kunskapen hos lärarna är viktig för det är vi som ska leda våra elever genom den digitala tekniken. Han hade en bra bild som en metafor där en vuxen leder ett litet barn över en gata med mycket trafik. Vi skulle aldrig släppa ut barnet ut i gatan utan hjälp och visning om hur man ser sig för. Så behöver det vara med de digitala verktygen. Vi ska finnas där och visa och handleda barnen. De tankarna stämmer helt med mina egna. Dan Leighton pratade också om att skolor och IT stänger av vissa sökmotorer och program för elever, för man anser det farligt. Där hade Dan en annan tanke. Stäng inte av utan låt lärarna leda eleverna igenom på den rätta vägen och låt det vara en diskussion med elever kring hur man beter sig på nätet/sociala medier. Stänger vi av vissa moduler, så kommer de åt dem på sin fritid och är då där utan handledning. Han återgick till bilden på vägen när den vuxne leder barnet över. Vi kan ju inte undvika att gå över vägar utan måste leda och visa barnet över. Så även med de digitala verktygen.

Dan pratade också om att vara den som är ledaren för de digitala verktygen. En ledare behöver följare, för det är den förste följaren som drar med sig fler på tåget. Vi fick se på ett roligt youtube klipp där en person ställde sig upp och gjorde en konstig dans helt själv. Efter en liten stund var det en till som reste sig upp och började dansa. Efter bara någon minut så var det en hel dansfest i parken. Att vara den första som våga test digitala verktyg och öppna sitt klassrum ger följare och det sprider ringar på vattnet. Jag kunde översätta hans metaforer till mitt eget arbete och kände igen det. Det som jag upplevde positivt var när han ställde frågan ut i publiken om hur långt vi kommit ute på våra skolor, så var vi från Olofström de som kunde räcka upp handen om att ha provat mycket och att vi var på gång. Kändes mycket roligt. 🙂

Dagen fortsatte sedan med att vi gick och lyssnade på Ben Rouse, även han från England. Han visade oss Google classroom. Jag nappade direkt och under hans föreläsning och visning skapade jag arbetsuppgifter till mina elever. Efter höstlovet blir det Google classroom för mina elever! Ett fantastiskt verktyg där man har hela sin klass samlad och delar ut lektionsuppgifter som de redovisar direkt in i Google classroom. Allt samlas på ett ställe och jag som lärare ger feedback direkt med formativbedömning till eleverna. Min kollega Camilla som var med också har redan startat Google classroom i sin klass och hon har bara positiva erfarenheter av att använda Google classroom Det är väldigt lätt att använda. Man går bara in på Google classroom. Klick för att skapa ny klass. Lägger ut lektions uppgiften, delar den till sina elever, så finns den där. På lektionen loggar eleverna in på Google. Sedan får de en kod som skapats för lektionen. Koden skriver de in och sedan är det bara att jobba på. Mycket bra. Jag fick så många lektions ideer som jag ska göra i Google classroom. Jag blev nyfiken direkt och nu bara måste jag prova med mina elever. Från mellanstadiet och uppåt blir det nog ganska så självgående för elever. Om man vill använda det på lågstadiet behöver man hjälpa eleverna med uppgifterna, men om man gör enkla uppgifter och lägger upp, så är jag säker på att åk3 fixar det.

Nästa föreläsning var med Paul M Farrell. Han föreläste om Google maps. Första biten hängde vi med på, sedan blev det lite överkurs för mig, men det klarnar kanske om man börjar använda det. Alla föreläsningar var ju på engelska och ibland så gick det lite snabbt. Det som jag hängde med på var att man på Google maps kan zooma in olika platser på kartan. Där kan man sätta ut intressepunkter, skriva en text kring platsen och infoga bilder. Sedan kan man dela denna kartan med sina klasskamrater, som kan klicka på intressepunkterna och då få upp den information som man själv skrivit och se bilder från platsen. Det var bra. Jag tänkte på förra terminen när vi läste om Blekinge. Då hade detta verktyg varit bra. Eleverna hade kunnat märka ut intressepunkter på kartan och skrivit in fakta om platsen och infogat en bild. Det hade varit ett bra arbetssätt. Vi ska läsa om Sverige nu i åk 4, så då ska jag prova att använda Google maps med eleverna.

Vi fick även gå in på G+. Jag har redan konto där, så jag passade på att lägga in en bild från föreläsningen och skriva ett litet inlägg. G+ är något liknade facebook, fast mer jobbrelaterat enligt min åsikt.

Föreläsningarna rullade på och vi fick lyssna på Dan Leighton igen. Där han visade teachers daschboard. Det var lite svårt och det kostar pengar för skolan att använda. Det är ett verktyg som samlar ihop elevernas alla arbeten, så det blir överskådligt för läraren att följa elever inlämnings uppgifter.

Dag två startade med Allison Mollica. Hon berättade om ”temple sites” för elever. Att elever har en egen personlig blogg där de lägger upp sina skolarbeten och projekt. Efter det gick vi på föreläsningen om E-portfolie som var en uppföljare av Allisons föreläsning. Där fick vi se hur man använde Google sites. Där skapar eleven sin egen blogg/webbsida. Den delar de med sin lärare. Ingen annan får tillgång till bloggen om inte eleven delar det till ex föräldrar eller klasskamrater. På bloggen lägger de upp sina arbeten som man t.ex gjort i Google classroom eller Google drive. De lägger upp foto och filmer som de gjort, länkar och bilder. Allt sparar på E-portfolien och gör elevens lärande synligt. Nu har vi pärmar där vi sparar elevers arbeten och teckningar. Tyvärr blir många av deras pärmar inte sparade när de får det med sig hem. Många blir kastade. Det är synd för det är ju ett arbete som barnen lagt ner mycket tid på. Bilder de skapat kan man fota och lägga upp i E-portfolien, texter de skrivit, matematikuppgifter de löst, böcker de recenserat. Allt samlat. Iden tilltalade mig och är något som jag kommer att försöka mig på, men jag tror jag startar nästa läsår så att det blir en helhet för mina elever över ett läsår. Nu efter höstlovet får det bli Google classroom och maps när vi läser om Sverige. Man kan inte göra allt på en gång.

Efter det blev det en föreläsning av Ebba Östlind som är kommunalråd i Botkyrka. Hon berättade om Botkyrkas implementering av digitala verktyg. Det som var viktigt i Botkyrka var att lärarna skulle ha en dator innan eleverna fick sin. Där återkopplade jag mina tankar till Dan Leighton om att vi lärare ska leda våra elever i den digitala resan. Det blir inte bra om eleverna har datorn innan lärarna. Vi från Olofström kände igen mycket av hur vi har gjort. Jag kände att vi har kommit ganska långt i vår kommun och då känner man sig stolt. Det kände jag på många av föreläsningarna vi var på. Vi hade provat många av verktygen redan och vi kände igen det som visades. Då känner man sig bekräftad att man är på rätt väg med implementeringen. Det Ebba också nämnde var att för att få bli förstelärare i Botkyrka är det ett krav att man kan hantera digitala verktyg och vill driva det framåt. Det gjorde mig glad att få höra och jag blev mycket glad över att Olofströms kommun lät en av försteläratjänsterna vara mot implementering av digitala verktyg då när jag sökte. Jag är stolt över att jag fick tjänsten och ha fått denna möjlighet att driva det i vår kommun. Nu har även Henrik, Magnus och Camilla fått förstelärartjänst med digital inriktning. Det är bra.

Dag två avslutades med Anders Wockatz som är rektor på Orust och leder den digitala resan i skolan där. Vi fick goda råd och tips. Att använda sig av Google gör att man har en inlogg och sedan tillgång till 9 olika kärntjänster, sedan kan man även koppla på fler.

Vi fick testa på verktyget mentimeter och socrative som man kan använda i klassrummet vid frågeställningar. Vi var också inne på art projekt på Google. Det ska jag använd med mina elever. Det var en sån sak som jag nappade direkt på. Om man söker på art project på googel så kommer man på en sida där det finns bilder och konst från hela världens olika museum. Bilderna och konsten kan man zooma in för att titta noga på detaljer som kan ge många bra frågeställningar att använda i klassrummet.

Jag kände mig nöjd med dagarna i Stockholm och tar med mig Google classroom, maps, E-portfolie som jag vill prova. Jag kommer också att prova socrative, mentimeter och art project. Jag kommer också fortsätta med att vara aktiv på de sociala medierna vilket är ett bra sätt att ta del av andras tankar och erfarenhet. Jag följer pedagogiska bloggar och jag delar med mig av min egen blogg. Jag använder Twitter, Facebook och G+. Genom internet har man tillgång till hela världen och det tycker jag är fantastiskt.

När jag testat mina nya kunskaper som jag fått med mig från dessa dagarna i Stockholm delar jag gärna med mig till mina kollegor. Mitt klassrum är öppet för alla kollegor. Själv tycker jag om att lyssna till mina kollegers erfarenheter och lektions ”pärlor”. Ett kollegialt lärande ger mig mycket. Det var också roligt att få åka med kollegor från andra skolor i Olofström. Vi kommer att testa tillsammans och ha kontakt om hur det går och utbyta tankar och erfarenheter. Det är så roligt att få arbeta med digitala verktyg.

IMG_1766

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s