Google summit, chrome book, ipads och IKT-plan på mitt schema.

Det har varit en intensiv vecka på jobbet. Men nu är det lite Höstlov för eleverna. Själv kommer jag att åka till Stockholm på studiedagarna för att tillsammans med ett par kollegor delta i Google summit. Ska bli mycket roligt, intressant och spännande. Jag hoppas få med mig ny inspiration tillbaka till mitt klassrum och till att dela vidare till mina kollegor. Den här veckan har jag arbetat en del med iPad. Vi har ett par nya ipads på vår skola och jag hade ett möte med vår IT enhet angående Volymköp av appar, som jag läst en del om. Vi klurade en stund på det, men kom inte riktigt fram till om det skulle bli billigare, det enda var i så fall att det blir lättare att lägga upp apparna på de olika enheterna, men man behövde ändå ett Apple id för varje iPad. Sedan behövdes det en administratör för skolorna. Administratören får mycket jobb med att fixa med appar. Så vi tog ett beslut att köpa iTunes kort till varje iPad. Jag fick hjälp av Marie från Datateket. Det tog oss en hel eftermiddag att skapa Apple-id till ipadsen. Nästa steg är nu att skaffa iTunes kort till varje iPad, lägga in summan från kortet och sedan börja ladda hem appar till de olika enheterna. Det är ett stort jobb bakom varje ipad och det tar tid innan de kommer att vara klara. Men jag hoppas att kunna börja dela ut ipads till klasser under november månad.
Själv håller jag på att prova en Chorome book och den tycker jag är riktigt bra. Tror det hade fungerat riktigt bra att ha istället för datorerna till våra elever på låg- och mellanstadiet. En annan spännande sak jag har varit med om den här veckan är att få vara med IKT-gruppen och presentera vår kommuns IKT-plan för ledningsgruppen. Vi har jobbat med IKT-planen i ca sex månader. De tyckte planen såg bra ut, så nu är det snart dags att bege sig ut på skolorna för att presentera vår kommuns plan. En fullspäckad vecka med många roliga och viktiga bitar för att få de digitala verktygen implementerade ut i verksamheten. Nästa inlägg kommer att bli från Google summit dagarna i Stockholm nästa vecka.

Kommentera

