Ipad vid SVA och elevens val

I min klass har jag elever med svenska som andra språk. Ett par av eleverna har inte varit så länge i Sverige och har mycket att lära med det svenska språket. Där tar jag ipaden och olika appar som tränar språk och begrepp till hjälp. Bland annat får eleverna göra det på elevens val timmen. Där tränar mina elever olika ämnen beroende på vad för mål som är bestämt i IUPn. Alltså jobbar alla med olika saker. Där är iPaden jätte bra för SVA utöver deras vanliga SVA språks lektioner. Även övriga elever får under elevens val också välja iPad. Där finns ett stort utbud på appar som tränar ma,sv, eng och no. När man som lärare är ensam i sitt klassrum med alla sina elever och ska individualisera så långt det går då är digitala verktyg ett bra hjälpmedel. Jag upplever att mina elever blir med fokuserade på sin uppgift som de har antingen på ipaden eller på datorskärmen. Undertiden kan jag ta och hjälpa elever en till en med olika uppgifter.

Kommentera

