Delat dokument.

Idag blev vår svensklektion riktigt lyckad. Det var dags att skriva manus till vår lilla teater av boken Ett liv för Bobo. Jag hade förberett ett Google drive dokument med 8 olika scener som var kort beskrivna.

Eleverna fick arbeta i grupper om ca 3. De hämtade en dator per grupp och loggade in på Google och hämtade Google drive. Där hade de dokumentet delat från mig. De olika grupperna fick olika scener tilldelade sig för att sedan skriva repliker..

Det fungerade jätte bra. Samtidigt hade jag ett dokument öppet på smartboarden, så eleverna såg tydligt hur hela manuset bara växte fram.

Under tiden kunde jag gå in och lägga till ord för att utveckla deras repliker. Det blev mycket lyckat. Tänk att fixa och skriva ett manus med en hel klass samtidigt under 60 minuter. Det hade jag aldrig lyckats med om jag inte hade haft verktyget delat dokument. Fantastiskt bra och roligt. Eleverna var super nöjda. Nästa steg är att spela upp teatern.

image

2 thoughts on “Delat dokument.

Kommentera

