Den ”röda tråden”

I min klass har jag läst boken Ett liv för Bobo av Ander Drån. En spännande bok om fyra troll som bor på en bondgård. Jag har använt mig av läsfixarna genom hela boken. Vi var spågummor när vi startade upp läsningen. Vi har varit detektiver och samlat svåra ord som vi skrivit ner i ett skrivhäfte och gjort förklaringar till. Vi har ritat och målat bilder till det som vi fått som bilder i huvudet när vi är konstnärer. Som avslut la jag ett rött hopprep på golvet. Nu var det dags att vara cowboy och sammanfatta bokens innehåll. Jämte repet la jag ut lappar med olika händelser från boken. Tillsammans fick eleverna lägga lapparna i kronologisk ordning längs hopprepet. Detta för att tydligt återge bokens handling.

Efter detta moment kommer barnen att få sitta i grupper med Google drive. Där har jag skapat ett dokument med de olika händelserna. Eleverna har fått dokumentet delat och ska nu tillsammans göra ett manus till boken Ett liv för Bobo. Eftersom alla skriver på samma dokument kommer manuset att växa fram ganska snabbt och alla får en överblick över vad som skrivs. När manuset är klart till de olika händelserna ska vi spela upp händelserna som en liten teater.

Kommentera

