Mera QR-koder

Jag har fortsatt att producera ett par QR-koder till min undervisning. Det är väldigt lätt och det blir jätte roligt för eleverna. De tycker att QR-koderna är spännande.

Vad är det som gömmer sig bakom koden?

När de scannar av QR-koderna i klassrummet så använder vi skolans Ipad, men om det är någon elev som har sin mobiltelefon med sig, så får de lov att använda den för att scanna QR-koden.

Just nu arbetar vi med skogen och hösten. Jag har hittat fyra filmer om en liten figur som heter Skrutt, som samlar på olika natursaker. Enkla små filmer på ca 5 minuter. Jag har kopierat länken till filmen som finns på UR. När jag kopierat länken öppnar jag KAYWA där man producerar QR-koder. Jag klistar in länken i fönstret som finns på KAYWAsidan. Sedan trycker jag på Generate…….och simsalabim, så har man en färdig QR-kod. För att skriva ut QR-koden, så kopierar jag koden genom att högerklicka på den, sedan klistrar jag in den i ett skrivdokument t.ex i Goole drive. Sedan är det bara att skriva ut QR-koden.

Då ser de ut så här.

QRCode scannar man denna koden, så kommer det en naturfilm.

I klassrummet sätter jag upp QR-koderna i olka hörn. Sedan delar jag upp eleverna i grupper och så får de cirkulera runt och scanna QR-koderna och titta på exempelvis en film.

Det kan också vara en text som man ska läsa och frågor att svara på. QR-koder gör undervisningen lite extra spännande.

Här kommer länken till KAYWA  http://qrcode.kaywa.com/

Testa gärna att göra egna QR-koder. Det är riktigt roligt. Har en fundering att lägga en läsläxa bakom en QR-kod. Kanske blir läxan extra spännande att göra när man ska scanna koden. 🙂

2 thoughts on “Mera QR-koder

Kommentera

