Google inlogg

Igår kom Henrik och Birgit som är IKT pedagoger i vår kommun till min klass. Vi skulle tillsammans ge eleverna Google inlogg och Henrik skulle lära mina elever Google drive. Eftersom jag vet att våra datorer inte alltid vill fungera, så stannade jag kvar dagen innan efter jobbet och loggade in på 17 datorer, för att se att de fungerade. Allt för att det skulle fungera och bli smidigt för kommande lektion dagen därpå. På morgonen hämtade mina förväntansfulla elever varsin dator och så körde vi igång 8.15. Några kunde inte logga in trots rätt lösenord, så Henrik fick ringa till IT och få nya. Då tog det en liten stund. Några datorer startade upp en uppdatering av Google chrome, som tog en si och så där 15minuter. Ett par datorer släcktes ner för batteriet är så dåligt så så efter 20minuter tog det slut. När klockan var 8.45 hade vi tre IKT pedagoger fått igång 4 datorer!!!!! Flexibla som vi är gjorde vi en snabb omplanering av lektionen och satte eleverna i fyra grupper. Henrik gick igenom Google drive och de fick dela ett dokument och skriva tillsammans på. De tyckte att det var jätte roligt. Det optimala hade varit att alla eleverna hade haft en varsin dator och fått lära sig Google drive på en egen dator. Nästa vecka kommer Birgit tillbaka och ska ge de elever alltså alla utom fyra sina Google inlogg. Det är spännande i skolans vardag och den utrustning som skolan har råd att använda. Om vi tittar ut i samhället på andra arbetsplatser så ser det nog inte ut så. Hemma har eleverna också en helt annan utrustning. Det är inte alltid så lätt att vara den som ska implementera digitala verktyg i skolan och hos kollegor för tekniken den sviker oss. Jag har full förståelse för alla mina kollegor som ger upp och väljer att undervisa utan datorerna eftersom inloggningsprocessen stjäl mycket tid från undervisningstid. I fallet hos mig igår så försvann 30minuter utav dyrbar lektionstid till att försöka logga in. Då var vi tre IKT pedagoger i klassrummet. Ensam hade det varit helt ohållbart. Men jag ställer mig fortfarande positiv till digital teknik. När den fungerar är det ett fantastisk hjälpmedel. Min smartboard är jätte bra, de digitala online materialen som jag använder är mycket bra. Ipaden är mycket bra som verktyg. När man väl är inloggade på datorn finns där mycket bra att använda och Google drive är ett verktyg som jag ska införa mer och mer i min undervisning. Jag ska dela dokument via driven med eleverna, göra grupparbeten med Google drive och presentationer. Jag fortsätter min positiva resa i den digitala tekniken som ett hjälpmedel i undervisningen och jag har ett stort hopp om att snart så kan vi köpa in ny utrustning som fungerar.

Kommentera

